Direktlänk till inlägg 9 juli 2011

KLOCKAN 5 PÅ MORGONEN

Av Anita - 9 juli 2011 05:09

  

Va sjutton gör människan uppe klockan 5 på morgonen förstår jag att ni undrar. Jag som är en riktigt sömntuta.

Vaknade av att en bil for förbi och så tänkte jag att. En gång ska jag väl gå ut tidigt och se hur det ser ut då.


Så jag gick badstrandsrundan. Nere vid sjön simmande andmamman med alla sina små sötingar, skatan for omkring på gräsmattan. Hos AMV var det tyst. Bara en gammal Amacon som stod utanför och tittade på mig när jag gick förbi i morgonrocken.


Nu är det livat runt gården.

I förrgår var det fullt ös hela dagen. Sonen har ju kommit hem och då rör det sig. Först var det gräsklippning och sedan tog han ner ett par syrener som skymmer sjöutsikten. Så skulle det dras bort en massa ris.


Varmt så in i norden, ett tag på eftermiddagen var det 25 grader i vattnet.

Det blev lite grillning och broder B med familj var här och barnbarnet Liam förstås.


Många bad blev det och jag satt igång med att måla skyltarna till Håsjögården.

Senare på kvällen kom broder O och DataFia och vi satt oss i myggpaveljongen och planerade lite inför 60-årsutflykten.


  Igår for broder B med fru och jag till Alnön och farbror Elvis begravning.

Det var nog den finaste begravning jag varit på, dagen var ljuvlig, lagom varm, kyrkan var liten och söt, de vackra blommorna som låg på kistan var så fina och plockade från skogen och från min kusins trädgård.

 Elvislåtarna och "Som en bro över mörka vatten" sjöngs vackert av en man. Efter begravningen träffades vi hos min kusin för att äta smörgåstårta och prata. Det var en ljus och fin begravning och nog precis så som farbror Elvis hade kunnat önska sig.


  Kom hem och tog ett bad.

 Det vimlar av folk på gården nu. AMV har kommit med man och barnbarn, Sundsvallsborna är här, broder B med fru, barn o barnbarn och gammelmågen är här. Sonen är här, SnickarMagnus och broder O kom också. Räknade till att vi var 20 personer ungefär.

En del åkte fyrhjuling, en del moped, en del for ut med båten, en del grillade och barnen badade så dom blev blå om läpparna.


AMV och jag badade bastu fast klockan närmade sig 10 på kvällen. Sam rakt ut i den sista solstrimman. Så kom hennes barnbarn och dom tog också ett kvällsdopp och vi sa det där vi satt på bryggan och såg på hur dom badade att så här ska livet vara.


Det var inte ens mygg och luften var ljummen, efter badet svepte vi in oss i dom bastuvarma handukarna och bara satt och mådde gott, länge länge.


När livet är som bäst för mig så är det precis en sådan här kväll. Glada människor överallt och naturen på sin allra bästa sida.


Jordgubbarna mogna, blommorna prunkande överallt, älggräset på ängen sprider sin alldeles egen doft av bittermandel och den blandas med rökdoften från bastun och svag såpdoft från mattvätten.


Dagens ord: Solen går upp över över goda och onda.

 
 
Liliann

Liliann

9 juli 2011 10:40

Låter alldeles underbart Anita, inte utan att jag blir lite avundsjuk.
KRAM

http://livetefantastiskt.bloggagratis.se

 
Skatan

Skatan

9 juli 2011 19:31

Själv gillar jag vara upp "med tuppen" ... när hela naturen vaknar. Speciellt tidiga sommarmorgnar förstås ...

Ha det bra ... du och de dina!

Kram!

http://skatanstankar.wordpress.com

 
Kristina

Kristina

10 juli 2011 18:25

Det har varit lite dåligt med besök från min sida men du finns i mina tankar.
Så mycket läsvärt och underbara bilder. Vi har samma intresse du och jag.
Ha det gott och kram på dig!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Av Anita - Tisdag 5 mars 13:00

  Nästan lika lat som katten har jag varit sista veckan. Kinabror och jag har tittat på skidskytte och det har varit mycket sånt. Jag gillar ju inte sport men just skidskytte och Vasaloppet vill jag titta på.   Vasaloppet föresten är ju något ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards