Alla inlägg den 27 december 2011

Av Anita - 27 december 2011 18:39

  

Nog är julen en magisk tid men inte trodde jag att det skulle bli på DETTE VISET. Varför blidde det på dette viset.


Började trevligt på julafton.

Min julgalne broder O med dotter kom och naturligtvis hade han tomteluvan på. Den ska han säkert ha hela helgen och det skulle inte förvåna mig om han till och med sover i den.


Han hade med sin egenhändigt gjorda älgkalvsylta och några grisfötter. Hans kalvslyta är så god så god.

Så kom PappersBeda med familj, även hon fullastad med kakor och delikatesser av olika slag och vi åt och vi åt och vi åt.


Klar att vi såg på Kalle Anka och delade ut julklappar också. Så länge allt väl.

Pappersbeda med familj och jag gick på gudstjänst i vår lilla fina kyrka som man alltid gör vid 11-tiden på julaftonskvällen.


Sen är allt över och man står här med julklappspapper och stök.

 

Juldagens kväll kom min brorsdotter J med lille gullige Liam och hennes nya kille och hans dotter.


Varning på radion. Orkanen Dagmar kommer inatt! Tja, lugnt och fint. Inte trodde jag så mycket på det men annat fick man se.

För säkerhets skulle tappade jag upp vatten i hinkar, tog fram pannlampan och andra lampor och satt ljus i alla stakar och lampor jag har.


Jag låg nere och dom andra på övervåningen. Jag vaknade vid 2-tiden av stormen.

En riktigt storm är skrämmande. Den ylar och skriker, ruskar huset, man hör hur träd faller och saker flyger omkring. Man ligger och väntar på att taket ska rivas av och fönsterrutorna gå sönder.


Så försvann då strömmen och det blev svart, svart, svart. Barnen vaknade och var rädda och kom ner. Brorsdotterns J kom också ner, bara mannen sov. Män har en förnämlig förmåga att sova i alla väder. Det är rent konstigt.

Jag gav ungarna var sin lampa och dom sprang runt och lyste överallt. Jag tände ljus och så småningom somnade dom i soffan men då var klockan halv 6.


Förödelsen utanför hade kunnat vara värre. Allt jag hade på bron , tomtar och bockar och allt löst var bortblåst.

Telefonledningen hade fått en gran på sig och låg avsliten som en svart ringlande orm på infarten.

Det blir väldigt mörkt när man ingen ström har men det var ingen fara. Jag hade vatten och jag hade spisvärme och kylskåpet fullt med mat.


Värre för grannen som inte tänkt till. Han hade varken vatten eller ved eller ficklampa eller ljus. Dessutom var hans säkerhetslarm utslaget. Ja det blev att fixa lite till honom.


 

Jag tror att barnen tyckte att det var lite spännande att springa omkring i mörkret och när tomten helt plötslig dök upp med en massa paket var lyckan gjord. Lille Liam hade fått en dator fast som leksak som man kunde lära sig ord och siffror med. Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli.


Brorsdottern J :s nye man hade nog bra gärna velat fara hem till stan för han kunde ju inte använda datorn eller några andra knasgrejor som en del sitter och fipplar med hela tiden. Barnen hade kul.


 

Liam hade fått en ny pulka och dom hade roligt i kälkbacken neråt sjön. Det hade regnat på natten och var glashalt. När dom åkte hem vid 6-tiden hade dom somnat i bilen efter några häftiga dagar.


Här var det fortfarande strömavbrott och till och med mobiltelefonen slutade att fungera så då var vi helt isolerade.

Mitt i natten kom hemtjänsten och vi gick in till grannen. Han fick in ved och jag bar in vatten till honom. Det regnade så gården var som en isgata.


Idag har det snöat och varit snöstorm, det virvlar och  far och driver omkring. Det är inte Dagmar som är ute men förmodligen någon av hennes småsyskon. En av sommargästerna kom och sedan kom PappersBeda. Hon hade också borta all el och all telefon och kunde inte jobba.


Frampå eftermiddagen åkte jag ner till Hammarstrand för att kunna ringa i telefon och så åt jag och fikade hos DansBritt.


Just nu har elen kommit tillbaka och jag ska ta mig ett varmt härligt bad och tvätta av mig några dagars skit.

Hoppas att det slutar blåsa så jag kan ligga i min egen säng på övervåningen inatt för nu haar jag ont i ryggen av att ligga så obevämt.


Dagens ord: Man ska vara försiktigt med vad man önskar sig. Jag önskar att det skulle sluta och snöa och det gjorde det men jag vet inte om det var så mycket bättre att hamna in i en orkan.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards