Alla inlägg den 5 december 2011

Av Anita - 5 december 2011 11:37

Snödrottningen sa en av mina syskonbarn att jag var. Den som trollar fram snö var hon går! Ofrivllig förmåga som jag helst inte skulle ha men banne mig tror jag inte att det är sant.


När jag far till Island snöar det.

När vi kom hem snöade det.

I lördags vaknade jag till en strålande fin dag så jag hämtade Sofie Propp och vi gick till skogen för att plocka mossor att göra julkorgar och vad händer då.

Jo det börjar snöa.


När jag ska skjutsa hem henne på kvällen. Jo då börjar det snöa igen så jag måste möta plogbilen och du vet vad jag gillar om mörker, snö halka och lastbilar.


Så igår följde jag med PappersBeda med familj till Östersund för att lyssna till Roger Pontares julkonsert i stora kyrkan och redan efter ett tag började snön tokfalla där också.


Det var verkligen en härlig stund i kyrkan och man fick lite julstämning av hans underbart fina sång.

 

Imorse när jag vaknade var det -8 grader och såg klart och fint ut. Nu har jag fått tillbaka 2 ekorrar och dom är så söta men knackar irriterat på fönstret om maten  är slut.


En flock domherrar dyker upp och dom är alltid en förvarnare om snö och mycket riktigt.

Snön börjar falla i rejäla flingor och nu har isen lagt sig på sjön och snön har lagt sig uppepå så skridskorna

får ligga kvar i trappkontoret suck.


 

Planeringen för dagen var pepparkaksbak men iår blir det inga pepparkakashus. Jag har ju byggt sådan i de sista 30 åren men nu är alla barnen vuxna och har tappat lusten och det är inte kul att stå och göra det själv så det fick räcka med lite pepparkakor. Inte blev det så bra heller för glasyren blev för lös så det blev inga större mästerverk.


Känns lite tråkigt med julen nu. Ser på tv alla reklam som man har för julklappar och jag bara ruskar på huvudet och undrar hur folk har råd. Det är tvapparater, telefoner som är rena datamaskinerna, dyra kameror, datorer och allt möjligt. Allt kostar tusentals kronor.


Barnen och ungdomarna får så dyra grejor så dom uppskattar ju ingenting snart. Jag som så gärna skulle vilja ge julklappar men som bara har råd med en jultidning eller något enklare och billigare förstår att det är inte ens ide. Man skulle inte uppskatta eller tycka att det är någonting att få. Just i jultider känns det jobbigt att inte ha råd att ge julklappar. Tänker på min son som aldrig fått något dyrt av mig bara livets nödtorft.


Sedan finns det barn som inte får knappt mat på grund av föräldrarnas situation eller deras egna missbruk. Den här världen blir hårdare och hårdare och jag känner för alla som gruvar sig för julen istället för tvärt om.

 

Min orkidee blommar i alla fall och tomten hade varit hit igår när jag var borta och gått in i köket och lagt ett paket med hembakat tunnbröd på bordet.


PappersBeda och jag brukar baka till jul men iår hinner vi inte med det.


Gamla Anders har varit hit på fika och jag sitter nu och skriver julkort, ett av julens trevligaste nöjen.


För att återgå till snön så förstår jag inte riktigt varför man drömmer om en vit jul i julsånger och annat. Jag för min del drömmer om en grön jul då jag kan gå i skogen och njuta och slippa halka och blötsnö men ok då.


Ha er jäkla snö för jag vet att alla utom jag gillar det så jag får väl lägga ner. Nu är det trots allt december och jag får försöka acceptera att det vita helvetet har kommit igång. Det har ju ändå varit bra i november och det får man väl vara tacksam för. Så kära vänner. Säg bara till så kommer jag och brer ut mina vita vingar så ska ni se att snön vräker ner hos er också.


Dagens ord: Julen är trots allt en magisk tid så man vet aldrig vad som händer.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards