Alla inlägg den 9 december 2011

Av Anita - 9 december 2011 11:18

 

Så sitter jag här då en fredags morgon och ser snön yra omkring utanför och vinden vina vilt. Som den snöhatare och gnällkärring jag är borde jag ondgöra mig inför det.


Jag har varit ut och hämtat posten, varit in till grannen med posten och sopat av hans bro, något som inte hemtjänsten gör tydligen. Matat fåglarna och ekorrarna och druckit mitt morgonkaffe.


men......jag lär mig sakta men säkert att vända tankarna åt annat håll.

Tänk vilken lycka att inte behöva ge mig ut på snöhala vägar en sådan här morgon. Tänk att välja att vara inne.


 

Igår hade DansBritt och jag vår pysslardag. Vi satt på golvet framför vedspisen och gjorde kransar och blomgrupper.

Vi spelade julmusik. Vi drack glögg. Föresten.... jag tycker att glögg ska smaka glögg men provade ändå en glögg från Dufvenkrooks som heter Chili Choklad. Den smakar glögg med en fin liten ton av choklad. Sååå jättegod.


Mitt på dagen gjorde vi iordning stekt fläsk med löksås och potatis och höll på att äta illa oss.

Jag hade fått en hemfläskbit av PappersBeda och vilken skillnad det är. Det blev knaprigt och brunt och jättegott. Fläsk är verkligen något som kan vara olika, det man köper på affären ligger bara och flyter i något vitt och får aldrig den fina stekytan och den goda smaken som fläsket från en lycklig bonngris.


Nåväl Dagen gick fort som den gör när man har roligt.

 

Ganska snart var klockan 18 och meditationsgruppen dök upp. Vi drack glögg och åt pepparkakor och pratade om vad vi varit med om sedan sist.


Jo då kommer vi till värme. Det känns som om jag fått så mycket sista veckan. De här tjejerna hade med en amaryllys till mig. Jag har faktiskt tänkt att köpa en sådan för jag gillar undret när en så fin blomma kommer upp ur en tråkig liten stam men nu behövde jag inte göra det.

Dessutom fick jag ett precentkort på ICA och det är precis vad jag behövde för att kunna köpa något extra till jul.


Så blev jag ju bjuden på julbord i fredags, fick en stomme till min julbock. Det liksom ramlar in oväntade saker och pengar.


Jag samlar på vänner och nu har jag ju några nya efter att vi bildat meditationsgruppen. Jag har bara människor jag tycker om omkring mig och som jag verkligen kan känna att dom är mina vänner.


Tråkigt nog så har jag också tappat några. Lekkamraten och hans Leila kommer att flytta till Bollnäs den här helgen och då kommer vi inte att kunnas ses så ofta. Allt har sin tid och en mix av gamla vänner och nya är inte dumt. Man lär sig alltid något av nya människor och det är intressant med människor.


Idag har jag fått elräkningen för första gången sedan jag skaffade min värmepump. Satt mig och försökte jämföra med samma tid ifjol men det är svårt eftersom det var så mycket kallare då men onekligen har det blivit betydligt billigare med strömmen fast jag inte behövt frysa inomhus iår. Att frysa inomhus och inte ha råd att ha på elementen är då INTE livskvalitet.


Mera bra saker. Pratat med sonen och nu är det bestämt att han kommer upp tillsammans med 2 av mina bröder. Dom kommer på nyårsafton. Jag saknar honom för han har inte varit upp sedan semestern i somras.


Meditationstjejerna tyckte att jag hade jul och tomtar överallt men det är bara början. Jag plockar fram lite grejor hela tiden fram till jul.

 

Julkrubban som Britt och jag gjorde ifjol har fått komma fram och tomtelandet är uppe men utan pepparkakshus iår.


Sitter här och ångrar att jag inte letat upp någon julgran för nu ligger snön över alla granar och man kan inte se hur dom ser ut men jag har en reservgran på min källarkulle som jag kan ta om det kniper. Jag har så mycket julgrejor på så det syns inte om den inte är så väldigt fin.


Som sagt. Jag har gjort mitt bästa för att inte gnälla för snön och ovädret för som sagt: Jag kan ju ligga inne i värmen och gona mig. Katten Oskar han vet bestämt hur man ska göra när det är dåligt väder, lapa grädde och ligga precis i värmen från fläkten och rulla ihop sig och snarka och må bott.


Dagens ord: Katter, dom vet minsann hur man ska kunna njuta.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards