Alla inlägg den 28 oktober 2013

Av Anita - 28 oktober 2013 08:36

Så har ännu en helg gått och det har varit enbart trevligt.

Lördagen gick jag bort till Kinabror och efter ett tag kom AMV med gubbe och vi satt och tittade på gamla kort.

Jag åt middag hos brorsan och sedan dök DansBritt upp och vi åkte hem till mig för att se på "Så mycket bättre"


DansBritt låg över hos mig och söndagsmorgonen satt vi jättelänge vid frukosten och pratade och så gick vi lite i skogen.

Hon hjälpte mig att leta reda på ett gammalt borttappat smycke och sedan kom DataFia med gubbe och vi fikade lite grann. Kinabror hade dragit iväg med Tuppola för att titta på en fyrhjuling..


DansBritt hade tagit en massa fina bilder sedan dagen vi hade i skogen när vi plockade svamp och nu ska ni få se och höra om det äventyret.


 

Det var en helt magisk dag i den fina skogen. Här finns det så märliga saker. underbara rötter och svampar.

 

Det är klart att vi hade en massa gofika med oss och av gofika och varmt kaffe blir man glad. Kanske att det syns?

 

Korgarna blev ju fulla med svamp och det är alltid en stor glädje att få släpa hem mat.

Det blir ju mycket tok när vi två är tillsammans och naturligtvis skulle jag kyrpa genom ett rothål, bara för att man kan.

 

På vissa ställen i skogen finns det saker som man nästan glömt.

Vi hittade en gammal väg och vart kan den gå då?

 

Så vacker den var när solen silade igenom träden.

Vi hamnade vid resterna av Sissitorpet. Vet egentligen inte så mycket om det men det är fullständigt fallfärdigt.

 

Vi fortsätter och kommer till en bro över ån som porlar och brusar och har mycket vatten i sig för att vara den här tiden.

Löfgrenstorpet är ett gulligt litet torp och mest av allt speciellt är de två riktigt gamla huset som finns där.


Det här huset får mig att tänka på Tjalle Tvärviggs hus och Dansbritt tyckte att det hade lite stuk av Vilda Västern. Man tar vad man har och bygger till lite hur som helst när man kanske fick en ko till eller så.

 

Det andra huset har lite vingligt tak men har blivit räddat i sista minuten med ett litet plåttak.

 

Så vackert på sitt sätt.

 

Så det riktiga gamla torpet. Huset är öde men någon är nog här från och till för gräset är klippt och huset ser kärleksfullt omskött ut och det finns till och med ett litet trädgårdsland. Vem brukar bo här? Vem vårdar det här fina gamla stället så fint? 


Alla ni som bor i stan och tror att på landsbygden finns ingenting kan jag tala om att ni har så fel. Visserligen försvinner vi sakta men säkert, husen blir tomma för det inte finns jobb så vi kan stanna kvar och de gamla dör bort men överallt där man minst  anar det finns det små smultronställen. Det gäller bara att se det.


Nu har jag i flera helger utforskat olika ställen runt om byn. Nyfiken är jag och en del får jag reda på hur det har varit men nog vill man veta mer.


Nå nu är det måndag och jag har en hel del planer för vad jag ska göra idag. Min bil krånglar lite grann. Få se om jag får igång den så jag kan åka iväg och fixa saker och ting. Ingen upptäcktsfärd i skogarna har jag planerat idag men vad vet man. 


Dagens ord: Det finns skönhet och mystik överallt om man bara har ögon att se det med.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards