Alla inlägg den 19 december 2020

Av Anita - 19 december 2020 09:42

Ingen har väl ungått att höra vad jag tycker om snö. Snö ger jobb och ont i ryggen. Snö gör att det inte finns någonstans att gå utom på vägen. Snö gör att man måste sopa bilen så fort man ska ut. Snö gör det svårt att köra bil på vägen. Snö gör att man blir blöt och kall när man är ute. Men fortsätt att älska snö ni.


Jag hade i alla fall ställt in julgranen under tak och den är snöfri. Visst är det lite tidigt men jag tog in den och började klä den. 

 

Den var liten och tjok men den får duga. Huvudsaken är att den är grön och har många kraftiga grenar som orkar hålla upp alla saker som ska vara på. Nu står hon där den julens brud som granen sak vara. Den luktar så gott och lyser upp.


Att klä granen brukar ibland vara speciellt när jag har någon som hjälper till. Alla saker bär med sig minnen och jag vet precis hur gamla sakerna är. Kulor som alltid har funnits sedan jag var liten och mycket längre. Det är bara flaggorna somm jag inte satt upp. Tycker att det känns lite hemskt att sticka in dom i grenarna.

Julgranskaramellerna är gamla. Dom innehåller inte någon godis för dom har sedan länge plundrats men änglar och tomtar finns kvar som dekoration.


Vet att en del vill ha vita kulor och ljus. Det är väl samma där. Blekt , vitt grått och svart är ju bevars modern. Nu är jag inte modern utan en gammaldags tant och jag vill ha rött och färg och tomtar och girlanger. Det är liksom jag och gamla grejor passar mig. Samma saker som alltid funnits i det här huset. Barnens hemgjorda och 100-åriga kulor. Det är grejor det.


Så åter till det där med snö.

 

Det kom så där en dm igår natt och nu har jag ju tur som har Kinabror kvar här. Han drog ut med traktorn med söslunga och sedan tog han fyrhjulingen och skrapade av resten. Jag tog snölassen och skottade runt bron.

 

Det var första gången jag skottade och jag tänkte att jag kanske skulle ha ändrat mig och tycka att det var kul men inte var det så inte.

Jag hatar fortfarande att skotta snö. Nåja det hade kunnat vara värre. Det som Kinabror gjorde på ett par timmar hade tagit hela dagen för mig om jag skottat för hand. Det fanns sådana tider också.


Vi satt en stund och såg på skidskytte på eftermiddagen och jag klädde klart julgranen och satt och mös när jag tittade på den. Så fin den blev. Så tycker jag i alla fall fast jag vet att dom flesta tycker att jag har för mycket grejs på den men det skiter jag i. En gran ska lysa och blänka och lukta skog och det har hänt att den klarat sig ända till påsk och fått små rosa kottar och gröna skott. Vi får se hur det går.


Nu har jag sett adventskalendern och druckit morgonkaffe. Ska väl ut och mata fåglar och lite annat men idag är en lugn dag. Ser att det är nillgradigt så kanske smälter snön bort.

Man kan alltid hoppas att det blir lokalt varmare just här för jag missunnar inte er snöälskare att få ha kvar snön hos er. Tro inte det. Rulla er i snön och bygg snögubbar och gör snöänglar och åk skidor och vad ni vill bara jag slipper. 

 

Dagens ord: Som jag sagt förut. Snö gör sig bäst på kort.


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards