Alla inlägg den 26 december 2020

Av Anita - 26 december 2020 12:03

 

En annorlunda jul och ändå inte. Jack var överlycklig över tomten han fått. 


Jag lagade för mycket mat så Kinabror och jag kommer att få äta julmat i evigheter.

Kvällen innan satt Kinabror, Broder B och jag och spelade bingolotto och det brukar vi inte göra.

 

Visst har jag pyntat som vanligt. Det enda jag inte satt upp är girlangerna i taket.

 

Visst har jag tänt marchaller och lyktor överallt utomhus.

 

Så klart har Kinabror och jag tänt lyktorna på kyrkogården.

Däremot blev det ingen mässa vid 23-tiden pga coronan. Synd för det brukar bli en fin stund att avsluta julen med. Enda gången jag går i kyrkan dessutom. 

 

Det där med tomten blev som det blev. Kinabror fick det slitsamt. Tomtens renar hade gått  protesterat mot arbetsförhållande och Kinabror fick dra släden med fyrhjulingen. Två gånger, först mitt på dagen och så sent på kvällen och sedan skulle tomten trött och hungrig ha skjuts hem till Vårkallhöjda.

 

Beställningen på julsnö funkade också. Att susa fram i snöfallet på släden och se hollandsbarnens glada miner när dom för första gången fick se en svensk tomte värmde hjärtat.

 

Konstigt nog hade jag fått några julklappar som jag inte alls tänkt på. Av sonen fick jag presentkort på böcker så nu ska jag köpa Mandelsmans andra kokbok. Blommor har jag fått av vedänglarna och amaryllysen slog ut på julaftonen precis som det ska vara.

'  

Hemstickade fina sockar och badskum och badbomber som jag provade på julaftonsnatten. Först blev det regnbågsfärger och sedan turkosfärgat vatten. Härligt. En pläd och muggar och en ängel. Tänk så roligt det är att öppna julklappar och jag gillar julpapper också. En del extra fina sparar jag tom.


 

Jag hade förstås min jultröja på och trots allt blev det en rolig julafton. Juldagen var stora lataredagen. Kinabror och jag såg på roliga filmer på tv, eldade i braskaminen, fikade och mådde gott. Åt gamla rester så ingen matlagning behövdes.


Nu väntar ett nytt år och jag hoppas att det blir ett bättre år då man får träffa lite mer folk. Då man till och med kanske kan få en kram och få dansa lite grann. Man kan alltid hoppas.

 

Dagens ord: Det gäller att glädjas över det som blev bra och inte grämas sig över det som man missade.


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards