Alla inlägg den 30 augusti 2020

Av Anita - 30 augusti 2020 09:33

Än har inte fåglarna flyttat men dom är på god väg. Igår landade en hel hop med svanar på andra sidan sjön på väg söderöver. Svalorna har inte åkt ännu. Några är kvar och kvittrar sitt glada kvitter. Talgoxar och andra småfåglar börjar komma fram och kolla om det finns mat i fågelbordet. Hösten är på väg.

 

Det har varit två fina dagar nu visserligen kalla nätter och det är bara solen som värmer. I skuggan är det kallt. Det är kofta på och kofta av-väder. 


Nu börjar vi väl med fredagen. DansBritt, Kinabror och jag bestämde oss för att åka till thailändska paveljongen.

 

Där finns en matservering där man kan äta thailändsk mat. Eftersom alla sommaröppna serveringar snart stänger så får man passa på. Så vi åt där och sedan gick vi en tur och tittade på paveljongen.

 

Det är fint där och prydligt med fina planteringar och en fin näckrosdamm.

 

Ståtlig reser sig paveljongen med guld och glitter. Den bryter verkligen av i det jämtländska landskapet-

 

Jack fick också vara med.

 

Så hem och jag tillbringade några timmar nere vid sjön med att olja in bryggan och strandstugeverandan. Nu är jag så gott som klar med det jag tänkt göra iordning där nere.

 

Kvällen var lugn och fin. 


Så blev det lördag. AMV och Gubben kom. Nu skulle det bli fest. AMV har nyss fyllt 70 och det skulle ju firas.

Fint väder även om natten varit kall. Jag plockade lite svartvinbär. Det är det sista nu. Det är bara lingon kvar att plocka.

Jag klippte gräs nere vid sjön och sedan gjorde jag inte mer nytta den dagen.

 

På övervåningen i AMV och Gubbens hus är det som gjort för att ha fest. Det finns hur mycket plats som helst.

 

Vet inte hur många vi var men nästa 20 i alla fall.

 

AMV är sig lik och inte kan man tro att hon fyller 70 inte.

 

Gubben hade eldat i öppenspisen så det var så varmt så vi fick öppna fönstren för att få in lite kyla.

 

AMV och Gubbens barnbarn Ronja hade med sig en kompis och dom fick ett eget bord.

 

God mat och trevligt sällskap gjorde kvällen till en lagom fest. Mörkret var som en svart säck när jag skulle gå hem vid elvatiden men jag hittade hem i alla fall och så var dagen och kvällen slut. Det där med att festa till två-tre på nätterna är något som inte gäller längre bland oss gamlingar.  Vi är ju faktiskt det fast man inte vill erkänna det ens för sig själv.


Idag regnar det och det blir nog en innedag skulle jag tro. Ska väl koka lite saft men annars blir det nog ganska lugnt.

Hoppas att ni får en fin söndag.


Dagens ord: Så länge svalorna är kvar är det inte riktigt höst i alla fall.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards