Alla inlägg den 17 augusti 2020

Av Anita - 17 augusti 2020 20:12

 

Lördag blev en genomtrevlig dag . 

Förmiddagen låg jag och rensade under vinbärsbuskarna men mitt på dagen kom HunnGun med man och Jacks mamma Dixi.

 

Vi for bort till Kinabrors sommarstuga och satt på bryggan och fikade och tittade på gamla kort som hennes pappa hade haft. Det var en del kort på folk här i byn. Gun är alltså min tremänning om jag inte sagt det förut. De här två är underbara människor som det alltid är lika roligt att träffa.

 

Gun och jag har alltid kommit så bra överens och träffas varje sommar åtminstone en gång kanske mer.


Så småningom blev det mat och jag hade gjort en älggryta med kantareller och annat jox och så nypäran och gele och pressgurka. Det åts med god aptit och jag tycker om folk när dom gillar min mat.

 

Söndag fortsatt jag med att rensa under buskarna och så kom Gamle A och Kinabror och vi fikade lite grann.

Samtidigt som jag rensar så plockar jag lite bär av grenarna som sticker ut och ska bort.

 

Rödvinbär och svartvinbär. Det är det enda jag behöver så sedan får andra plocka.

 

Av krusbären gjorde jag kräm. Det var många år sedan men det var gott.


Så söndag kväll blev det äntligen bokcirkel trots coronan. Vi har ju en jättelokal som vi kan sitta i och inte komma nära så det gick bra och vi var bara fyra personer. Roligt att träffas  efter att inte setts sedan i våras.


 

Nu är det färdigrensat och fint runt alla 30 bärbuskarna. Skönt att det är klart. Solen gassar och skiner. Jag och Jack är nere vid sjön och sedan tar vi en promenad bort till Kinabrors sommarstuga.

 

Där sitter vi en stund i solen och ser fåglarna på sjön fiska och dricker förmiddagskaffe. Nu är det tyst inte en människa på sjön. Jag går bort till Broder B och ser på hans altanbyggen.


Tänk så ljuvligt det är med augustidagar när dom är så här fina och jag klarade mig undan att tjära bastutaket ytterligare en dag. Det är ju viktigare att skörda bären innan dom ramlar av.

Dagen slutar med att min kompis Marjatta med man kommer och fikar och vi pratar bort en stund för det var ett tag sedan vi sågs.


Imorgon kommer en kompis till mig och vi ska njuta av att sällskapa hela dagen hoppas jag.

En dag till då jag slipper bastutaket. 

På tal om skörd. Jag hittade den största KarlJohansvamp jag någonsin sett. Tyvärr var den maskäten som dom brukar bli när dom är stora.

 

Titta på svampen inte på mig tack. Fy sjutton. Jag ser ju för fan maskäten ut jag också.


Dagens ord: Viktigast är att ha vänner att umgås med  Vänner är viktigare än att jobba med annat.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards