Direktlänk till inlägg 11 januari 2022

LÄNGTAN OCH MINNEN

Av Anita - 11 januari 2022 12:16

 

Sommar, öppet vatten, vassröjning på gång. Sonen och Magnus i båten.

 

Det var här vi firade att jag fått pension. En härlig kväll då jag slängde i alla mina väckarklockor och skulle njuta av att inte behöva kliva upp så tidigt.

Nu efter åren som gått har jag vant mig vid att kliva upp när jag vill och det har inte samma njutning längre. Man vänjer sig och nu kliver jag för det mesta upp vid 8-tiden om det inte är sommar då jag ibland kan kliva upp tidigare om det är fint väder. Det var då det när det inte var vinter.



De kalla och gräsliga dagarna som aldrig vill ta slut. Visserligen slutade det att vara 29 grader kallt och gick ner till lite mer normala runt 15 grader men då börjae det snöa igen och jag såg med förfäran på snön som föll. 


Då måste man söka tröst i minnen som var.

Att se på Änglagård där det alltid är sol och grönska och alla kvinnor har fina klänningar och bara ben och så mycket som minner om min egen tonårstid.


Så tröstar jag mig med Åsanisse och då minns jag hur det såg ut i gamla affärer och hus precis som när jag var liten. Minns också hur roligt Mustachen och jag hade när vi satt och såg på Åsanissefilmer och skrattade gott. Jag är en enkel människa och därför ser jag på farmen också mest bara för att det alltid är sommar och jag tycker så mycket om kossorna och kattungarna och grisarna och ler åt att man är så otrorligt dum och rädd för det naturliga. 


Ja så tillbringade jag några ensamma dagar med att försöka stänga ute allt man måste göra utomhus..

 

Gruvar mig för att ge mig ut med snöslungan Eulalia igen.


Lölrdagen blev jag bjuden till Broder B på middag och jag tog på pannlanman och gick dit.


Där var TuppOla och Nalle satt tillsammans med honom i soffan och då var hela soffan full. Båda två är rätt så stora minsann. 


Så har coronan blossat upp igen vilket inte gör det något bättre. Då blir det att sitta här och inte fara någonstans  för jag vill inte bli smittad.


men......mitt i mörkret finns det änglar utan vingar. PappersBeda med Sambo dyker upp med en bukett tulpaner och han kastar sig på snöslungan och börjar snöröja och hon bär in ved och hjälper mig byta färgkasetter i skrivaren.

Så äter vi middag och det är så mycket trevligare att ha någon att äta tillsammans med än att vara själv.

Så...... jag kunde ha det mycket värre. Att ha vänner som hjälper till gör att man blir på bättre humör och känner sig lite gladare i alla fall.

 

Om ett halvår är det kanske min tur att få bada i sjön om jag får leva och ha hälsan.


Dagens ord: Att ha goda vänner är i alla fall det bästa man kan önska sig.


 
 
Ingrid

Ingrid

11 januari 2022 14:57

Du verkar ha goda vänner som finns för dig när det blir för tungt och tråkigt och det måste kännas väldigt bra och visst är det trevligt att botanisera i sommarbilder och drömma sig till den tid som var och den tid som kommer.
Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

11 januari 2022 18:56

Minnen är bra att ta till när man behöver lite uppmuntran och att titta på kort från härliga stunder brukar hjälpa.
Vilka underbara vänner du har som kommer till din hjälp och muntrar upp dig. Jag kan tänka mig att det värmde skönt :D

http://ibod11.com

 
Soldansaren

Soldansaren

12 januari 2022 06:17

Det är inte alltid det är bäst att leva i nuet. Ibland måste man bara ta sig över nuet.
Kram på dig i kylan!

http://:soldansarenssida.blogspot.com

 
Anki

Anki

12 januari 2022 10:37

Härligt att du har dina vänner som kommer och gör dig sällskap och hjälper dig med det tyngsta jobben!
Fina minnen kan man leva länge på - och tiden går fort. Snart kommer en vår och en ny sommar!
Jag tittar också på Farmen ... och suckar som du åt deltagarna :)
Ha det så bra du kan!

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
Åke

Åke

12 januari 2022 21:52

Vilken tur du kan ta fram dessa varma sommarbilder. Fina minnen. Bra med vänner också. Nu har det blivit varmare i alla fall, jag hör hur det rasar från taket nu ikväll.

http://www.nacka144.se

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

13 januari 2022 12:37

Jag uppskattar fortfarande varje morgon att jag kan gå upp när jag vill och göra vad jag vill. Tänker på det varje morgon.
Förstår att det är jobbigt med all denna snö.
Jag isolerar mig också en hel del. Går på promenader med andra, men annars möter jag ingen inomhus. Hade familjen här i helgen och efter det måsta jag passa mig noga.
Sköt om dig!

http://lenaiwales.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards