Direktlänk till inlägg 17 januari 2022

ÄR DET NÅGON IDE ATT KLIVA UPP TRO?

Av Anita - 17 januari 2022 11:24

 

Ja, det undrar katten Morris och jag ligger kvar rätt länge och läser i en bok.

Blåsten har gett sig i alla fall men det har varit några dagar då jag inte varit ut bara för att mata fåglarna. Vi har häckat här inne katten Morris och jag. Ute har snön virvlat runt så man inte ens sett ner till sjön. 


Nåja, det hade kunnat vara värre. Jag kar varit ut och tittat om några träd blåst ner men inte vad jag kan se från gården i alla fall.

Det är drivor lite här och där och vid ladugården har all snö rasat från taket.

 

Grått och trist är det och rävstackarn har jagat möss på åkern och gjort stora gropar där han grävt efter mat. Inga brödbitar och kallpotatisar har jag lagt ut till fåglarna heller så det är nog hårda tider att vara räv nu för tiden.

 

Grått och trist är det i alla fall men inte så kallt, bara 8 grader.


Några ljusglimtar har det varit i alla fall. Igår kom AMV och Gubben och vi fikade och pratade och tittade på snön som drev omkring.


Jag har plockat undan lite av julens alla tomtar men adventsstakar och julgranen är kvar. Granen barrar inte ett dugg och får stå kvar. Broder B med fru har tittat in lite grann då och då och jag har sett på Åsanissefilmer och pratat i telefon med lite olika.


Igår gjorde jag ett stortag. Började städa lite lätt i skrivbordsstöket. Betalade räkningar och kollade vad som låg och skräpade. Betalade vägsamfällighetsräkningar men upptäckte att svarta sotet i skrivaren var slut. Jag brukar inte få till det och jag brukar få hjälp men igår lyckades jag faktiskt fixa till det och det kändes ju bra. Att inte klara av tekniska grejor känns som ett misslyckande för mig. Att behöva besvära någon med att be om hjälp vill jag ju inte.


Så har jag lagat upp lite mat. Det är bra att ha lite färdigt i frysen. Alla dessa program på tv  om matlagning med en massa konstiga saker som man inte har hemma kan man ju strunta i. 

Jag har gjort rödkålsoppa av biten rödkål som jag hade hemma. Soppa går bra att göra av det man har. Lite grönsaker som inte gått åt och potatis och lök och lite av varje. Fint det.

Biff med lök har jag gjort.

Älgskav har jag gjort.

Nu är tiden att ta fram bären ur frysen och äta dom och grönsakerna.


För att muntra upp maten lite så brukar jag göra kryddsmör med gräslök persilja dill och citronpeppar och flingsalt. Har man ingen sås kan man skära lite bitar av kryddsmörsrullen och lägga på kött och sånt. Bra att ha i frysen.


Så kan man ju ta torkade trattisar och lägga i vatten en stund och knapersteka tills dom fräser och ha på lite peppar och salt. Det gör den tristaste mat till lite extra. Lägga det på älgskaven och lite grädde så blir det jättegott.


Hur kom jag in på det nu då. Ibland far mina tankar som svalor inne i skallen och poppar ut lite hur som helst.

 

2010 var älskade faster hit och hälsade på och då bodde Grannen kvar också. Dom var ju alltså kusiner och nu är dom borta båda två. Det känns ju konstigt. Faster och jag hade en fin kontakt och pratade varje vecka utom de sista åren när hon var väldigt dålig. Så jag saknar henne. Hon blev över 90 år så hon hade ett långt liv. Även grannen och jag hade kul ibland när vi åt surströmming och han sjöng snapsvisor.


Det var dagens minne från länge sedan. Tänkte komma med ett minne varje blogg när det inte finns något spännande att berätta. Fan vad jag börjar bli tråkig.

 

Dagens ord: Nu ska jag snart se på en ÅsaNissefilm och inte ska jag gå ut och gå ett enda steg. Jag skiter i att man ska gå 10000 steg om dagen. Jag vägrar gå ut i blåst och grådass.

 
 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

17 januari 2022 12:59

Skönt att det blivit varmare hos dig och trevlig med besök.
Ibland är det ju tyvärr nödvändigt att rens ut bland papper, gjorde en del av det igår.
Ha en trevlig dag inomhus och skratta gott när du ser filmen.
Kramar!

http://lenaiwales.wordpress.com

 
Ingrid

Ingrid

17 januari 2022 13:03

Visst är det bra att laga lite extra även om man är ensam, det är ju så bra att ha i frysen om man skulle vara lat någon dag. Bra tips det där med kryddsmöret!!
Du har bekanta som kommer på besök trots snö och att både du och Morris ligger kvar i sängen lite extra på morgnarna är väl bara klokt.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

17 januari 2022 20:23

Morris är så fin och ser så nöjd ut där han ligger och har det bra hos dig :D Jag läste någonstans att det kommer att bli massdöd bland rävar och en del andra djur nu när marken är täckt av ett islager under snön. Djuren har det svårt under vintrarna.
Vad mycket mat du har fixat och visst är det bra att ha lite i frysen. Jag känner inte heller alltid för att laga mat så jag brukar göra ganska mycket mat och frysa in när jag väl känner för matlagning. Det finns alltid någon matlåda att plocka fram om jag vill.

http://ibod11.com

Anita

17 januari 2022 20:37

Så kan det ju komma hungriga gäster och det händer ju rätt ofta

 
Göran

Göran

17 januari 2022 22:53

Läste om dina torkade trattisar och... Både de och den svamp jag har i frysen är ju en välsignelse den här tiden på året. Mindes mina gula kantareller imorse då jag plockade fram torskfiléer ur frysen så en liten pyts med gulingar hämtades också för upptining under dagen, Dem smörstekte jag med lite rödlök och hällde dem över de nystekta torskfiléerna. Jodå, svamp gifter sig bra med fisk också. En gång hade jag fått ett par fina abborrar samma dag som jag hade färska kantareller och den dagen kan jag säga att det blev bröllopp i munnen. Samma är det med kyckling. Kanongptt med nästan vilken svamp som hest. ALlra bäst där är väl Karl-Johan. Om Singefarsan själv får välja!
Det enda jag tror att jag aldrig testat att para ihop med svamp är nog falukorv. Men det är ju inte för sent än. Det kanske också är "a match made in heaven". Kul om någon läser och har prövat. Elda ordentligt nu i vinternatten så du inte fryser!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards