Alla inlägg den 15 maj 2022

Av Anita - 15 maj 2022 09:39

 

Så kom dom, svalorna alltså och jag öppnade dörrarna till logen så dom kan komma in och bygga sina bon.

 

Jag saknar Iris, svalan som under många år landade på min hand när dom kom flygande från långt ifrån. Där satt hon och kvittrade och berättande om resen fast jag inte riktigt förstod vad hon sa.

Nu är hon borta och hennes barnbarn (tror jag) är inte lika tama men dom är inte rädda för mig i alla fall.


En del människor gillar inte svalor för dom skiter men vem skiter inte.

Läs min farmors kloka ord om svalorna.

 

Jag har fortfarande matat fåglarna med frö och nu har jag fått ett skatpar till gården och det var länge sedan nu.

Hackspettarna är här hela tiden och äter och domherrarna är här fast det är vår. Förstår dom för vad ska man äta nu när myggorna inte kommit ännu.


Nu har även Broder B med fru gett sig iväg utomlands så jag är ganska ensam i byn nu.

Saknar Jack och våra promenader.

 

Allt är så sent men pestilskråpet blommar i diket i alla fall. Vitsippor finns det men annars är det inte mycket som slagit ut.


Fredag åkte DansBritt och jag iväg till Älggårdsberget. Vi hade med lite grejor till ugrainafolket. Dom kom ju utan packning och saknar allt.

 

Dom får ju i alla fall bo på ett fint och trevligt ställe med fin natur runt omkring och god mat och snälla människor.


Nära indalsälven är det en mera vår och träden har bär mera börjat slå ut och gräset är grönt. Det är bara några mil men hemma i kallhålet Fisksjön finns det inga gröna löv än och marken är gul men ingen snö kvar i alla fall.

 

Hängbjörken vid Älggårdsberget lyser så fint grön.


Jag ville sätta ut mina pelargoner i växthuset nu men den envetna blåsten gör att jag inte vågar bära ut dom för risken att dom blåser av. Det är inga vanliga pelargoner dom är ett par meter höga och kan lätt brytas av. De gamla pelargonerna är sådana men blommar så fint men jag vill ha ut dom snart.


Inte kan man ta fram hammocken eller trädgårdsmöbeln heller för då blåser dom nog till skogs. Sitter här och tittar ut och ser vågorna slå på sjön. Svart och otrevligt är det och jag har så mycket att göra ute.


Igår var jag iväg till fd svägerskan på Sofies födelsedagskalas. Hon var hemma hon sin mamma och det var lunch och tårta och lite folk att prats med.


Så var det kväll och "Lets dans". Nu åkte Mandelman ut och det var väl väntat för de två killarna som är kvar är ju superbra.


Dagens ord: Må det sluta blåsa snart. 

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards