Direktlänk till inlägg 6 februari 2011

GÅRDARNA RUNT SJÖN

Av Anita - 6 februari 2011 19:08

  

Igår åkte jag till PappersBeda i Höglunda för att ligga över till idag.

Vi skulle ut på byaresa. På de mest undanskymda byarna kan man finna de vackraste diamanter helt oväntat. Jämtland är i sannerligen en vacker trakt.


Egentligen hade vi ett ärende. Vi skulle beöska vår luffarslöjdslärare Ove för att köpa träng.


Vilket hus, vilken trädgård,vilket läge vid den milslånga sjön. Framför allt en altelje med blyinfattade fönster. en kamin fär varmen och massor med härliga grejor.

   

Massor av fåglar. ljuskronor. tovad ull och träsaker.

   

En ljuskrona dekorerad med älgskit!

   

En takkrona med krossat glas som skimrar i solljuset. Så häftigt.

Vilken inspiration den mannen är och fy sjutton så avundsjuk jag blir.


Jag vill också ha en atelje!


Vi fick rådet av honom att åka runt sjön och titta på alla vakcra gamla hus.

Då gjorde vi det. Vilket landskap, böljande kullar. varierat landskap. Måste vara en fröjd att bo här under sommaren.


Så får jag se något jag känner igen. Huset i bloggen "Den hemliga trädgården". Ni som sett den vet att hon gör de mest fantastiska bilder. Så roligt att se det huset i verkligheten.


Så vidare och överallt ligger vackra gamla trähus med snickarglädje och glasverandor,tyvärr många av dom obebodda. Gamla timmerhus som säkert är över 100 år gamla. Alla hus utspridda med fin utsikt över sjön.

Vi passerar en gammal ful kyrka i sten och så är vi tillbaka där vi började och far tillbaka till Höglunda hårt kaffesugna.


Jag känner att jag måste åka tillbaka när det blir sommar för det var länge sedan jag så så vackra ställen. Nu har vi i alla fall sträng så vi kan börja slöjda.


Dagens ord: Ibland hittar man skatter där man minst anar det.

 
 
Ingen bild

Ewan

7 februari 2011 14:12

Åh.....jag tyckte om Svalorna i luffarslöjd.Verkligen fina!

 
Anita F

Anita F

7 februari 2011 14:38

Tack för ditt besök. Men vilken spännande utflykt. Håller med Ewan ... fåglarna var magnifika. Visst är det intressant att åka på utflykt och se gamla hus och bebyggelse över huvudtaget där man inte förr har varit. Ta ni en tur i vår och sommar också ... Varje årstid har sin tjusning.
Kram från mej !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

7 februari 2011 15:58

Hejsan!
Tala om kreativitet, men när man dekorerar en takkrona med älgskit då tycker jag nog att man gått ett steg för långt.
Den med krossat glas har jag däremot ingenting alls emot, den skulle jag kunna tänka mig.

Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Ingen bild

Titti

7 februari 2011 16:33

Vilken härlig utflykt ni fick! Så´na lever man på länge!
Ha ha vilken ljuskrona! :p
Den skulle säkert passa för några tyskar, de är ju galna i älgar.

Ha de gott!

 
zaq

zaq

8 februari 2011 19:43

ojojoj, vill göra oh, oj!

http://zaq.blogg.se

 
Skatan

Skatan

9 februari 2011 11:20

Åh vad härliga grejer ... älgskit :-) ha ha haa ...
Visst är Sverige fantastiskt! Och överallt kan man hitta de här "pärlorna"

Det gäller bara att ge sig ut och ha ögon att se med.

Kram!

http://skatanstankar.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Lördag 27 april 18:57

  När jag tittar ut och ser hur det snöat inatt blev jag först förbannad men sedan tänkte jag att det här är väl den snö som ska ta bort den gamla snön kanske.  Jag väntar ju på att Sonen och hans Fjälla ska komma. Dom åker från Skåne idag men l...

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards