Alla inlägg den 18 juli 2012

Av Anita - 18 juli 2012 14:31

 

Vildrosorna blommar och doftar i sommarkvällen. AMV och jag står på kanten av vår egen lilla å och ser hur vattnet forsar fortare och fortare. Vildhussen i alla ära, detta är ingen storfors men det brusar och forsar och skummar och rosorna doftar och myggen bits. Det är en typisk sommarkväll, lite kallt men regnet håller sig borta just nu.

 


Vi svär över kalhygget och alla djupa hål som markberedaren gjort. Fulla med surt svart vatten och hur man inbillat sig att någon odling av träd skulle bli av här fattar jag inte. Inte en enda granplanta har tagit sig och klart det på redan sur myrmark. Förstört har dom gjort i alla fall. Det är ett som är säkert.


Vi är för gamla för att snubbla omkring här bland vattensamlingar, stubbar och gammalt ris men det skiter vi i. Just nu är vi 15 år så det så.


 

Nere vid badstranden sitter gubbarna och  är redan 15 dom också.

Så fort dom killarna kör förbi vägskylten Fisksjön 4 km förvandlas dom till småpojkar. Nu ska här skjutas prick, åkas moped på bakhjulen, fiskas och köras fyrhjuling och leka Vildhussen. Härliga tider.


Från det ena till det andra så ser jag ibland till min fasa att jag börjar bli min egen mamma. Fick idag ett kort som var taget nere på Sommarcafe där jag har håret hopsatt och går omkring i kjol och blus. Mamma upp i dagen. Vad värre är att jag börjar bli som henne hemma också.


Den osynliga kvinnan som bor i diskbaljan. lagar mat och plockar och plockar och plockar. Vad ska vi äta? När ska vi äta? Tvätten, tvätten hänga tvätten. Plocka grejor som ligger överallt. Ta reda på ölburkar och flaskor och känna mig som om jag vore osynlig. Kärringvarning. Kärringvarning!


Igår kväll drog vi iväg på nostalgitripp.

QUL I BACKEN

 

Denna underbart vackra nöjesplatsen. Här har man tittat på alla stora stjärnor på sin tid. Här har varit Hepstars, Svenne o Lotta. Lillbabs, Little Rickard, Lill Lindfors, Tore Skogman, Lasse Lönndahl. Ja jag kan inte räkna dom alla.

Här har man suttit på bänkarna och klappat takten. Här har man dansat på gammaldansbanan och nya dansbanan och man har köpt lotter, kastat pil och ätit korv. Här har det supits och slagits i buskarna och visst har man kysst en och annan kille här när man var riktigt ung.


 

Tyvärr är det sällan det är något här nu för tiden. Jo, söndagarna nu några veckor är det allsång och nu var det fyra

jätteduktiga tjejer som sjöng och underhöll, bla Lena Ljung. Dom kallar sig BLEK och vilket gunggung och vilken glädje som dom utstrålade. Jätteprofsiga tjejer och inte mer än några droppar regn föll på kvällen så det var verkligen en härlig kväll.


Sedan åkte vi hem och då hade broder O med fjälla kommit och vi satt och fikade frampå kvällen. Broder B:s son med vänner har också kommit och nu är det dom som bor i lilla stugan där Broder G:s son med familj legat innan.

Här avlöser sommargästerna varandra minsann.


Nu skiner solen men en isande vind drar fram från väst. Kofta av Kofta på. Sånt väder är det. Broder B:s fru och jag har varit iväg och pantat burkar och hälsat på stockholmsKarin en liten sväng. Hon är nu 89 år men pigg för sin ålder även om hon liksom har krympt sedan ifjol.


Sitta i lä i hamocken och äta macka och dricka kaffe. Tvättat hår för ikväll bär det iväg på dans igen, nu till Hällesjö och Jannez.


Jag har hunnit med att klippa gräs och städa i min trädgård, rensat kylskåp på rester och känner mig rätt nöjd med min insats runt omkring. Jag har hittat en fyrklöver. Vad kan månne det betyda? Pengar? Ja tack. 


Dagens ord: Jag tycker inte att sex är någon bra anledning att gifta sig. Jag menar, om man behöver lite mjölk köper man väl inte hela kon?

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards