Alla inlägg den 16 november 2014

Av Anita - 16 november 2014 13:02

 

När det blir fuktigt och kallt om vart annat så mår inte människorna bra, inte ens änglarna.

Det enda som hjälper då är värme och ett bra klister.


Till och med jag har blivit kallad ängel härom dagen och det händer inte så ofta. betydligt oftare har jag fått heta skitkärring.


Så här var det.

Hammarstrand har fått sin första tiggare. En inte så gammal man satt utanför ICA i kylan. Så ska det inte vara. Så ska ingen behöva ha det.


Så kommer vi andra människor med överfulla kassar. Jag tänkte när jag gick in på affären: "Behöver jag verkligen allt jag tänkt köp"? Naturligtvis inte. Genom att handla bara det nödvändigaste blev det 50 kronor mindre än jag tänkt.


Så på vägen ut satt jag mig ner och gav honom 50-lappen och frågade om han frös. Han såg på mig med vackra och sorgsna ögon. kysste min hand och "You ar angel".


Jo då jag vet att många ursäktar sig med att man blir lurad. men.....vi blir ju lurade varje dag av dom som redan har hur mycket pengar som helst. Vi betalar skatt till politiker och högdjur som med advokaters hjälp klarar sig undan skatten som vi får betala. Vanligt folk som på alla sätt luras när man deklarerar på mer eller mindre raffinerade sätt.

Då ger jag heller mina pengar till en frusen kille utanför afffären.


Känner jag Hammarstrandsborna rätt så behöver han inte sitta där länge. Det är rejält folk och någon tar säkert hand om honom.

Det är nu faktiskt så att det vi ger till andra får man tillbaka på ett eller annat sätt och jag kan gott tänka mig in i vilken förnedring det skulle vara att behöva tigga. Men visst kan man hitta på tusen ursäkter till att gå förbi och låtsas som om man inte ser. Istället gå hem med fyllda kassar, vinflaskor och godispåsar till ungarna så dom äter så dom storknar.


Jag tänker inte göra så. Vi är alla människor och ingen ska behöva ha det så i det här landet.


Nåja åter till vardagssysslorna. Det grå vädret håller i sig. Datafia, Kinabror och jag var till Hällesjö på marknad igår. Träffade bekanta, fikade och kom hem med rullrån och marmelad.

 

Tog en promenad i skogen och även i den gråaste granskog kan man stöta på små tomtar som tur är. FRAM FÖR FLERA TOMTAR


Kinabror och jag åt abborre med dill och räksås och satt en stund framför tvn och glodde. Lille Jack ville förstås sitta i knä fast han nu börjar bli rätt stor.


 

Dagens ord: Även den trasigaste ängel går att laga även om sprickorna kommer att synas.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards