Alla inlägg den 20 september 2019

Av Anita - 20 september 2019 22:08

När jag går iväg bort till vägen med soptunnan duggregnar det. Jag hör ett kvackande uppe i luften.

I en rak och plogformation drar gässen söderut. Ledaren kvackar hela tiden för att dirigera dom rätt.

 

I gråheten känner jag min längtan fast jag vet att jag aldrig kommer att flyga söderöver som alla kloka fåglar och folk med pengar gör. Jag får nöja mig med att se sol och värme på tv eller läsa några av mina vänners berättelse om hur härligt dom har det.


Det är bara att lunka tillbaka in i huset, dra på mig den gamla lappade ylletröjan för första gången i höst men det kunde vara värre.

 

En härlig lukt slår emot mig i köket.


Jag som vann en halv älgkalv och nu är den slaktat och paketerad och jag letade fram min största kastrull och lade ner benen och en massa grönsaker i den. Massor med kryddor och så ut i trädgården och plocka timjan, mejram, rosmarin, oregano och lite annat smått och gott och så tömma på vatten och salta förstås. 

Så får det stå och koka och dofta i timmar på spisen och det blir den finaste buljong och den godaste köttsoppa utan att det kostat mig så gott som någonting.


Att dessutom få bulta och steka älgbiff till middag och tillsammans med Kinabror ära den möra biffen med gräddsås, potatis och grönsaker och min egenhändigt fixade svartvinbärsgele är inte fel det heller.


Nu när sommargästerna försvunnit får vi göra så gott vi kan för att roa oss. Idag var det som vanligt fredagsnöjet att åta på Hotellet i Hammarstrand och handla mat.


Så ikväll åkte vi åt andra hållet. Till Kälarne för att lyssna på bluesgäng med tjejer som var rent makalöst duktiga.

 

Man blev helt matt så duktiga dom var. Helt otroligt imponerande.


Så är det kväll och jag är tillbaka i mitt hus. Katten stack ut och jag bestämmer mig för att tända en brasa i braskaminen för att få lite värme. Idag har det inte varit många varmgrader minsann och det är lite rått och kallt inne och ute.

 


Dagens ord: Att längta efter det man inte kan få tjänar inget till. Bättre då att njuta av det som man faktiskt har.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards