Direktlänk till inlägg 3 september 2023

MYCKET VÄSEN FÖR LITE ULL

Av Anita - 3 september 2023 16:41

 

visst fanns det ett ordspråk som det. Tänkte på det när jag tänkte plocka lingon idag innan älgjakten börjar.

De vanliga ställena runt huset var helt tomt på bär. Började då minnas att förut så plockade vi massor av lingon ute på udden. Problemet var bara att man måste ta sig dit. Antingen med båt eller också vada över ån.

  

Det är inte så djupt men jag har så korta stövlar så det var bara att ta av sig byxor och skor och akta så jag inte tappade mobilen i vattnet. Det gäller att hålla balansen för ibland är det slippriga stenar och ibland sjunker man ner i dyn. Det märks att jag börjar bli gammal. Ganska kallt vatten var det också men vad gör man inte för lite bär.


Visst. det gick bra men tänk att det inte fanns ett enda bär där det förut var så mycket. Vi plockade till skolbespisningen Kinabror och jag. Alla barn fick ta med sig en hink bär lingon på den tiden och den fick man minsann plocka själv.

Nåja, det var ju länge sedan och mycket händer i naturen.

Hemvägen var värre så jag blötte ner byxorna och fast vädret är ganska fint idag så blev jag lite frusen. När jag kom ner till badstranden hittade jag ett ställe som det fanns en del så då var det bara att plocka. Det är något vilsamt och skönt att plocka lingon. Nu ska dom bara rensas och frysas in.

Visst var det med lite blåbär och lite tranbär och kråkbär och odon.

Det gör ingenting. Det blir bara lite bättre. Blåbär är ju bra för ögonen och tranbär är bra för urinvägsinfektion.

Odon gör att sylten blir fast och fin och kråkbär äter vi inte så ofta i Sverige men jag var en gång till Finland och där

fanns en fabrik där man gjorde både saft likör sylt och godis  kråkbär. Apropå ingenting.

 

Näta ordspråk: Olika falla livets lotter.

Kinabror och hans Son stack ut och lade näst. Massor med fina stora feta abborrar. Deras skörd var bättre än min men imorgon blir det nog min älskingsmat Panerad abborre med kall sås och potatis.


Jag har gjort biff till gubbarna idag och så har jag plockat in grejor till sallad. Så goda orange tomater har jag fått och röda fina också. Första året i mitt liv som jag fått tomater som har mognat ute. Dessutom så har jag både gurka och paprikor.

 

 

 

Så inte ska jag klaga minsann. Lite blöta ben får man väl klara av i alla fall. 

 

Massor av karlhjohansvampar växer i min gräsmatta men när man tittar på dom under börjar dom bli dåliga.

 

Nåja jag har i frysen så jag klarar mig Nu kommer gubbarna och vill ha lite mat.


'Dagens ord: Även hösten kan ha sin skönhet och njutning.


 
 
Ann

Ann

3 september 2023 18:22

Vilken rikedom vi har här, både ute i skogen, i sjön och i naturen och hemma i trädgårdsland och växthus! Det ska fortsätta att vara varmt i september och det är ju härligt! Må så gott iFisksjön, så hörs vi! Kram Ann

http://dansann.blogg.se

 
Ingen bild

Liselotte

4 september 2023 07:35

Oj vilka fina abborrar. Det är ju så gott!

 
Anki

Anki

4 september 2023 10:09

Så bra att du fick ihop en del bär i alla fall! Abborrarna ser fantastiskt fina ut! Bland de godaste fiskarna!
Såg att trattisarna börjat komma även här, men jag brukar inte plocka så mycket av dem ... tillhör inte favoriterna, men duger som krydda efter torkning ...

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

4 september 2023 17:38

Oj, vad du skördar naturens rikedomar och lite egenodlade godsaker. Fint att ha välfyllda förråd inför vintern :D

http://ibod11.com

 
Soldansare

Soldansare

6 september 2023 17:42

"Det märks att jag börjar bli gammal" skriver du. Jag hade då aldrig klätt av mig och vadat ut på en ö för att plocka bär, även om jag är yngre än du. Men det har nog mer att göra med lathet än ålder det där. Du är i alla fall betydligt tuffare än jag, på så många sätt.

http://soldansarenssida.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Lördag 27 april 18:57

  När jag tittar ut och ser hur det snöat inatt blev jag först förbannad men sedan tänkte jag att det här är väl den snö som ska ta bort den gamla snön kanske.  Jag väntar ju på att Sonen och hans Fjälla ska komma. Dom åker från Skåne idag men l...

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards