Direktlänk till inlägg 25 januari 2024

ATT GRUVA SIG

Av Anita - Torsdag 25 jan 14:37

 

Är det bara jag som gruvar sig? Speciellt nu på vintern när det är så gruvsamt med det mesta och energin finns inte. Jag gruvar mig för att skotta snö

Jag gruvar mig för att köra bil.

Jag gruvar mig för att fylla i ett papper jag fått från banken med dumma frågor om vägföreningen.

Jag gruvar mig för att byta gardiner och för att klippa ner boganvillan som fyller hela fönstret med blad och tappar blad på hela golvet och under sängen och bakom elementet. Gruvar mig för att putsa fönstret som inte sett ljus på evigheter


Nog är det mörkt men idag kom en liten solstråle i alla fall.

Så kom Gamle A och hjälpte mig att flytta undan blombord och sång för nu skulle det minsann bli det jag gruvade mig så länge för.

Tre fyllda korgar med skräp från blomman blev det och jag bar ut det för att rådjuren skulle få mumsa på bladen.

 

Nu är det gjort och visst ser den tråkig ut min gamla blomma som är 48 år gammal. Jag vet att med lite sol så kommer den att växa och blomma framöver våren.

 

Annars har det varit hemskt grått och snöigt den här veckan. Dock har det varit några ögonblick som varit riktigt trevliga.

Tisdag plågade jag mig iväg för att handla lite grann. Då ringde min väninna M och var på väg till mig. Jag köpte var sin semla och så satt vi någon timme och pratade och fikade och glömde snön utanför

 

Så igår sopade jag av bilen och skottade lite framför bron och tänkte åka till vattengympan men då dök två av mina gamla kompisar upp helt oväntat och så blev jag hemma och det var trevligt att träffa dom för det var väldigt länge sedan.

 

När jag satt här igår kväll så kände jag mig lite trist och tänkte på att det är så länge sedan det var sommar och så länge tills jag får se barmark igen. Då blir jag så lessen men kom på att i frysen har jag lite smultron som jag plockat för att ha som tröst när jag deppar ihop för vinterns famntag som känns mer som ett slag än en kram.


Doften av smultron och minnet av när jag plockade dom. Barfota i gräset och med solen värma och  då minns jag känslan när jag sitter här i mörkret och ser flingorna fara runt utanför. Då vet jag att smultron är tröst om inget annat.


Nu ska jag snart ge mig iväg till Broder B som fyller år idag och så gick den här dagen men en sak jag gruvat mig för har jag i alla fall gjort


Dagens ord: Tröstesmultron är det inte dumt att ha undangömda till trista dagar.

 
 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

Torsdag 25 jan 16:44

Det finns nog ingen som aldrig gruvar sig för något. Jag, som alltid har gillat pappershantering och har jobbat mycket på kontor, skulle också gruva mig för att behöva fylla i olika dokument. När det sedan är gjort är lättnaden stor. Skönt att du har fixat en av de saker du gruvat dig för och många fina besök har det blivit också. Vilken bra idé att spara smultron att ta fram när längtan efter sommaren blir stor :D
Grattis till broder B.

http://ibod11.com

 
Soldansare

Soldansare

Fredag 26 jan 19:24

Visst gruvar jag mig. Jag gruvar mig för att bli arbetslös och jag gruvar mig för att få nytt jobb. För att bara ta några exempel.
Tänk att du har en bougainvilla som blommor hos dig. Jag klarar bara av att hålla liv i kaktusar och elefantöron.
Vad roligt att höra att du också tagit keramikkurser och drömt om att bli keramiker. Det har jag med. Vi har en del gemensamt du och jag. Jag blev också bara en sketen kontorist.

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Åke

Åke

Lördag 27 jan 06:11

Dagens ord: Tröstesmultron lyser allt upp vår vardag :) In med mer ved också då :)

http://https://nacka144.se

 
slope

slope

Torsdag 25 april 16:13

Det är vackert hur minnen av sommaren och doften av smultron kan lysa upp även de mörkaste vinterkvällar. Att ha tröstesmultron gömda i frysen är verkligen ett klokt knep för att lindra vinterbluesen och påminna oss om ljusare tider. Jag hoppas att dagen hos Broder B blir fylld med glädje och att även den här dagen har sina ljusa ögonblick trots eventuella bekymmer.



http://slopeonline.io

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards