Alla inlägg den 17 september 2012

Av Anita - 17 september 2012 09:30

 

Nog är det väl konstigt hur vi människor är. Det är så lätt att fokusera på det man inte har och som man tycker alla andra har och så svårt att se vad man själv har som inte andra har.


 

Sedan urminnes tider så har vi varit samlare, åtminstone vi kvinnor och banne mig känner man det inte i blodet fortfarande.


När jag nu står här och tittar in i min frys och ser min rikedom kan jag inte känna mig annat än glad och stolt.

Ser på burkarna med blåbär, lingon och älgkött. Ser vinbär och äppelpajer och rabarber och en massa annat.


Ser burkarna på spiselhällen fulla med torkade kryddor av alla de slag.

Står i källaren och ser potatisen alla flaskor med saft och dricka, alla burkar med gele och inlagda gurkor.


OJ VAD JAG KÄNNER MIG RIK. Vet att jag i alla fall inte behöver svälta i vinter. Det är minsann inte alla vintrar som det har varit så.


Igår var min bästa vän AMV här hela dagen och det blev en rent fantastisk septemberdag. Sol sol sol och inte den vanliga isande vinden från väst. Vi plockade lingon och gick omkring barärmade i solgasset. Vi satt i hamocken och drack kaffe, vi lyxade till det med att åka till Hammarstrand och äta och jag blev dessutom bjuden. Så tog vi en promenad på min nya stig och tittade på Kinabrors hus. Det var med andra ord en ovanligt trevlig dag.


Visserligen drog jag hem lite ved och stod och klöv en stund och som ni vet så är det det värsta jag vet men det måste göras.


Annars är mitt liv inte så väldigt fullt av sånt som måste göras. Trots allt är det ju jag som bestämmer över mig själv nu. Ingen arbetsgivare som försöker pressa ur en det mesta möjliga.

Ingen man som försöker att få en att dansa efter sin egen pipa.

Det är det som kallas FRIHET


Att vara ensam kvinna är väl det mest oekonomiska man kan vara eftersom den här världen är gjord för att man ska vara två och tjäna pengar båda.


Att var pensionär och ensam kvinna är det mest fattiga man kan bli. Nej att vara kvinna och ha små barn är väl kanske ännu sämre.


men....jag är rik i alla fall även om portmonän gapar tom som  en tandlös gädda.


Jag har ett fullt frysskåp.

Jag har källaren full med mat. Vissa har inte ens en jordkällare.

Jag har en gammal dator.

Jag har en urgammal mobiltelefon

Jag har en kamera.

Jag har ett badkar 

Jag har många goda vänner

Jag har en vedspis och jag har lite ved att elda med.


Just nu står kaffepannan och kokar och sprider sin goda doft.

Ovanför spisen hänger kryddor och äppelringar till tork.

Egentligen mina vänner är jag rikare än man kan tro även om jag inte har en massa dyra grejor.

Det enda jag saknar är min katt Oskar som lämnat ett stort tomt hål i mitt hjärta. Att ingen älskar en kan kännas tomt.

 

Jag ska inte klaga fast jag gör det ibland. Det är väl mänsligt det också. Vi är väl sådana vi människor. Vi ser att gräset är grönare på andra sidan. Finns kanske till och med dom som tycker att jag har det bättre än dom????


Just nu känner jag mig i alla fall väldigt rik och ekorren i mig har samlat ihop sitt vinterförråd och det känns bra i hela kroppen.


Dagens ord: Att gräset på andra sidan är grönare är kanske bara en synvilla.


  

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards