Alla inlägg under september 2021

Av Anita - 6 september 2021 12:52

 

Så vaknar jag en morgon av att det smäller på fönstren lite överallt i huset. Jag ser att det blåser som vanligt men det är väl bara att kraka sig uop och se vad som hänt.


Utanför huset ligger det fem trastar, unga årstonåringar skulle jag tro. Där ligger dom kraschade och jag gjorde som vanligt. Värmde dom i handen, pratade med dom och skvätte lite vatten på dom och droppade lite vatten i munnen. Fyra av dom kvicknade till efter en stund men den 5-de hade brutit nacken. Troligen hade dom blivit jagade eller skulle på flytt.

Svalorna har också gett sig iväg och det blev så tyst efter dom. Deras glada kvitter och fina akrobatkonster i luften gläder mig alltid och gör mig på bra humör. Nog om det.


Nu är det älgjakt och Kinabrors son har kommit och han hade med sig goda härliga björnbär till mig som lilla Stina plockat till mig. Vilken fest.

 

Nog hade jag planer för vad jag skulle uträtta nu när det går att vara ute även om det blåste rätt kallt. Men.....som det brukar så blev det inte så. 


Gick bort till Kinabror och så hade hans sommargrannar kommit och jag blev sittande och prata med mamman i familjen som jag inte träffat på länge.


Sedan gick jag bort till Broder B och satt där och pratade med hans fru.


Så gick jag till Holländarna och där på den fina kullen där vinden inte kommer till blev jag sittande hur länge som helst.

Tittade i växthuset där vaktlarna gick omkring och pickade insekter.

Tittade på odlingarna.

 

Det vilar en speciell frid på den där gården. 

Eftersom dom har gjort höga staket runt om så är det lä och solrosorna har börjat blomma. Mina har bara knopp och jag vet inte om dom kommer att hinna blomma.

 

Holländarna odlar mycket bönor som jag aldrig smakat på och som vanligt kommer man inte därifrån utan att ha fikat och ha med sig något hem. Nu var det en sorts gröna bönor som hon kapade upp i en speciell apparat och så skulle man koka dom i 5 minuter.


Så var det hönsen. Så tama och dom kom så fort hon ropade på dom. Tama och sällskapliga som sjutton. Dom har en stor fin vit tupp som var en verklig gentleman.

Han fick en kaka och den delade han i flera bitar och så matade han hönorna med dom, alla fick en bit innan han själv åt upp någon. Vilken tupp.

När vi satt där så gal han till och alla hönor kom. Då hade han sett en stor rovfågel som kretsade uppe i luften och for runt runt. Han varnade. Så fint.

 

Sedan gick jag till Kinabror och han hade lagat en festmåltid. Kälknöl med potatisgratäng pressgurka och picklad rödlök, God sallad och så den goda gröna bönorna som jag fått av holländarna. Till efterrätt blev det kaffe och äppelkaka som jag bakat.


Så blev det med den dagen.

 

Så igår lugnade det sig i blåsten och då kommer frosten men jag vet att det skulle bli fina dagar så jag har lagt över mina pelargoner och låter dom vara ute lite till. Synd att klippa ner dom när dom är som finast. Fuxian tål ju lite mer.


Började klippa ner krusbärsbuskarna som jag ska ta bort var annan. Så kom AMV och Gubben och hälsade på.


I dag far bilarna fram och tillbaka. Hörde skott och förstår att nu är det älgjakt.

Så kom Broder B:s fru med barnbarn och vi gick ner till sjön med hundarna för vädret är toppen idag. Det blåseri inte ett dugg.

 

Både Nalle och Jack var med. 

 

Sjön ligger spegelblank och fin och jag fortsätter med mina buskar. Rätt vad det var så kom Murklan springade. Murklan är Kinabrors sons hund och hon hade rymt.


 

Så här ska det se ut på sjön. Det är något jag älskar men det är synd att fåglarna har gett sig iväg.


Dagens ord: Tror jag tar och sätter mig i solen en stund. Livet består inte bara av arbete.

Av Anita - 4 september 2021 09:19

 

Dt är nu det kommer. Mörker och frost och isande vindar. Så har det varit i flera dagar nu och jag hatar blåst. Bara därför har jag börjat med dumheten att ligga längre på morgonen . Ligga och läsa och inte kliva upp förrän klockan är över 8.


Det finns så mycket jag skulle gjort. Det finns grönsaker och frukt att ta reda på. Fönster som inte är putsade på flera år. 


Ute är det dags att rädda pelargonerna från frosten och ställa in dom i växthuset.

Så skulle jag klippa ner en massa vinbärsbuskar och klippa ner i rabatter.

Tvätta bilen och laga rost.

Ja, listan är lång men jag är på dåligt humör när det blåser och energin och lusten finns inte. 

Jag skulle inte sitta här och kasta bort tid på att skriva blogg men jag har liksom inte kommit igång med något. Att gå ut nu i blåsten och två grader varmt känns inte kul så nu sitter jag här och nog har jag många funderingar att prata om.


Min väninna Gulliga Susanne såg en bänk som hon visade på facebook och då började jag tänka på mina bänkar.

I min trädgård gäller det att flytta sig efter solen och då måste man ha någonstans att sitta.


1. Från morgonen så är det Kinabrors försturapp som får sol först. Både på tidiga våren och längre fram brukar vi sitta där och dricka kaffe i den första solen.

  

Senare på dagen är det min gamla veranda med den gamla hammocken som gäller. Bara inte när det är som hetast på sommaren. Då är det för varmt där.

 

Då kan man sitta under fåglarnas träd i skuggan istället. Förut när Sonen spelade gitarr brukade han sitta där och spela och det var så mysigt.

 


Framför huset finns en lång bänk där vi förut satt med ett bord framför när vi var många.

 

Det är en halv stor stock som står på kubbar och funkar fint.

 

På eftermiddagen finns det flera platser att sitta på för att få olika utsikter. Den här vid källarkullen kan man sätta sig och vila en stund.

 

Det här är min nyaste. Enkelt ska det vara. Två stubbar och en bräda duger gott. Här är det utsikt över sjön och ängarna och blommorna i trädgården.

 

När det är varmt kan man sitta på min farstukvist i skuggan och på kvällen skiner solen rakt på ända till solen går ner.

Så det gäller att söka sig till de soliga ställena men nu när det tokblåser hjälper inte det. Det är kallt. 


Nåja vad kan man mer säga. Jag ska väl försöka börja göra lite nytta. Genom fönstret ser jag att rönnbusken har fått besök av massor med koltrast och andra trastar. Jag väntar på sidensvansarna men dom har inte kommit. 


 

Nej nu får jag väl komma mig igång med något och inte sitta här och slöa. Ska kanske börja med att göra en äppelkaka och sedan lägga in squash och paprikor och lägga in gurka för nu finns det massor i växthuset. Mera kryddor ska torkas och så skulle jag ha gjort lingondricka men det är så söligt så jag känns inte ha ork till det. 


Dagens ord: Vem sa att pensionärer har det långsamt. Inte jag i alla fall. 


Av Anita - 1 september 2021 18:19

 

Det blev ett bra slut på augusti också. Nu blev det surströmmingsfest på pro och Kinabror och jag åkte dit. Gamle A följde också med och det var så trevligt att träffa gamla bekanta som man inte sett på mer än ett år nu. Äntligen lite annat än att bara lufsa omkring här i Fisksjön.


Dessutom vann jag tre stycken krukväxter på lotteri. Nog för att jag har blommor så det räcker men det var sorter som jag inte har så det var väl kul.


Så inatt började det blåsa som sjutton igen. Tänk så fint det är när det är lugnt men det är minsann inte så ofta. DansBritt, Kinabror och jag hade bestämt att vi skulle försöka att gå och se om det fanns rödgul trumpetsvamp på vårt vanliga ställe.

Om det fanns! Mer än vi någonsin har plockat förut.

 

Fulla korgar fick vi på kort tid och som vanligt så gick vi upp på den vanliga kullen som är vit av mossa och satt oss och fikade.

 

Hunden Jack var med förstås och även han fick en smörgås för han sprang omkring och var alldeles vild av glädje av att få springa på ett ställe han inte brukar vara på.

   

Det är en så gullig och snäll hund men lite tiggig har han blivit på äldre dagar men det är nog mitt fel som sticker till honom lite hundgodis då och då.

  

Så var det bara att åka hem och lägga svampen till tork och rensa den lite.  Stekte upp lite svamp till middagen för att få smaka medan den var alldeles färsk.


Även på min gård är det massor med svamp men mest sopp, björksopp och smörsopp och så en massa små som jag inte vet vad det är.

  

Dom små växer på grodans stubbe men dom är lite fina i alla fall även om jag inte tänkt äta dom.


Så är det kväll och solen skiner så fint ute men det blåser så kallt. Än har det inte varit frost och jag hoppas att det håller sig lite till så inte mina pelargoner fryser och inte mina grönsaker heller. Vi får väl se.


Dagens ord: En bra skörd och en trevlig dag igen.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards