Direktlänk till inlägg 28 november 2022

JULBORD

Av Anita - 28 november 2022 12:53

 

Det var den här helgen som vi skulle ha julbord på Håsjögården. Därför blev det ingen utflykt utan jag for ner och dukade på borden och sedan kom SofiePropp och låg över hos mig.


Naturligtvis blev det extra strul när min värmepump började krångla. Det visade sig att det hade isat sig inne och ute i pumpen och hela skiten hade lagt av. 

Så blev klockan 11 och jag drog ner till Håsjögården och där började vi sätta igång med allt som skulle göras. Det är mycket som ska stämma när det är 40 personer som ska äta. 

Ägg ska skalas och läggas upp. Potatis ska skalas. Lax ska skivas och det ska göras röror och sillar och allt möjligt.

 

Skinka ska skivas.

 

Köttbullar och janssons och prinskorv ska värmas.

 

Lasse fixade det sista.

 

Så börjar det komma gäster och det blev förstås lite glögg i väntan på maten.

 

Så var det förstås tunnbröd och sylta och leverpastej och ostar och jag vet inte vad.

 

Hela gänget pustar ut lite grann innan det ska säljas lotter och serveras kaffe och en god saffranskladdkaka med lingongrädde. 

 

Till slut var det färdigt och det verkar som om alla var mätta och belåtna.

Sofie Propp och jag for hem och eldade eftersom inte värmepumpen inte gick.


Så igår började jag att mixtra med pumpen. Har ni tänkt på att förr fanns det bara två sorts skruvmejslar. En vanlig platt och en stjärnskruvmejsel.

Nu finns det hur många små skitgrejor som helst och alla skruvar är olika och hur i helvete ska man lyckas skruva upp några jättesmå skruvar som inte bara är små utan dessutom sitter i hål så man nästan inte kommer åt dom.

Bara att hitta rätta skruvgrej är ju helt hopplöst men till slut lyckades jag skruva upp gallret till delen som sitter utomhus och började hälla hetvatten på isen som var överallt. Att värma vatten och tömma och få bort all is tog jättelång tid och jag såg att en flisa åkt bort från fjäktvingen. Blir väl till att få hit en ny vinge men hur? 


Suck och pust. Jag hatar sånt här. Det är sådana här gånger man skulle behöva ha en händig karl. Som tur var så kom Broder B och bistod men goda råd och förklara för mig hur kontrollen fungerar. Nu går de i alla fall än så länge.


Blev bjuden på middag hos Broder B och sedan var det bokcirkel nere på byn.


Det är som tur är inte så kallt och visst är det lite snö men bara lite som tur är. Det är advent och visst har jag satt upp stjärnor och ljus i fönstren som ska vara förstås.


Dagens ord: Alltid ska något krångla när det är vinter. Ni tjejer som har en händig karl håll hårt i honom och uppskatta honom för det är skit att hålla på med sånt man inte kan egentligen och man känner sig som en idiot när man inte kan fixa det som ska göras.




 
 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

28 november 2022 19:08

Det verkar ha varit ett lyckat och gott julbord. Hoppas att ni som fixade hade tid att njuta av maten ni också.
Men vilken otur att värmepumpen frös och att en vinge gått sönder på fläkten. Visst var det bra att kunna säga till min man att något gått sönder. Det blev en väldig omställning och mycket dyrare när jag inte hade honom längre. Helt okunnig är jag inte men jag fick anlita hantverkare till mycket som han hade fixat. Det finns många skäl till att sakna någon.

http://ibod11.com

 
Anki

Anki

29 november 2022 08:24

Oj, vilket jobb ni lagt ner på detta fantastiska julbord som verkligen ser väldigt gott ut!
antar att alla var nöjda och gick därifrån mätta och belåtna!
Ha en fin tisdag!
Vilken otur med värmepumpen ... inte vad man önskar sig lagom till vintern.

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

30 november 2022 15:13

Oh, vad gott och trevligt det ser ut! Kan inte bli annat är trevligt. Bra gjort.
Jobbigt med värmeproblem, jag vet av egen erfarenhet.
Sköt om dig!

http://lenaiwales.wordpress.com

 
Oneinamillion

Oneinamillion

1 december 2022 18:45

Det där julbordet ser då rigtigt dejligt ud! Wouv.
Nästa helg ska jag på julbord i Danmark med min kärlek, och ja jag håller hårt i honom, och han är riktigt händig och hjälpsam, han har gjort mycket för mig.
Kram

http://www.sarplaninac.bloggplatsen.se

 
FL Studio Crack

FL Studio Crack

13 december 2022 23:41

Very Informative post. Will Read again Thanks!





<a href="https://crackmonitor.org/2022/12/06/fl-studio-crack/">FL Studio Crack</a>

http://https://crackmonitor.org/2022/12/06/fl-studio-crac

 
geometry dash scratch

geometry dash scratch

11 oktober 2023 04:52

Kan inte bli annat är trevligt. Bra gjort.

http://https://geometrydashscratch.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Lördag 27 april 18:57

  När jag tittar ut och ser hur det snöat inatt blev jag först förbannad men sedan tänkte jag att det här är väl den snö som ska ta bort den gamla snön kanske.  Jag väntar ju på att Sonen och hans Fjälla ska komma. Dom åker från Skåne idag men l...

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards