Alla inlägg den 29 oktober 2023

Av Anita - 29 oktober 2023 08:05

 

Vintervanor får jag väl säga för på sommaren är det annorlunda.


När jag jobbade så började dagen före 6 på morgonen. kallt i huset, snabbt på med kläderna, borsta tänder, mata katten och fåglarna. Sopa bron från snö Sopa och skrapa av bilen. Svinkallt eller oplogat. Rädsla för att möta timmerbilar eller halka i diket eller att inte komma fram för det är för mycket snö. Nu förstår jag inte hur jag orkade men jag var ju tvungen.


Som pensionär ser det annorlunda ut. Vaknar och ligger och drar mig tillsammans med katten. Läster lite.

 

Går upp och kokar kaffe. Ger katten mat. Slår på tvn för att se på morgonprogrammet samtidigt som jag dricker kaffe Kaffe och en macka ibland två och ett glas med nyponsoppa. Jag har dålig aptit på morgonen så det räcker så.

Tänder i vedspisen. Radion på förstås så jag kan höra lokala nyheter. Tar några danssteg bara för att jag kan.


Så ser jag hunden Jack stå på bron och vill komma in och få tre ostskivor och tre hundgodisar. Sedan hastar han in till Kinabror för han ska ju få sista biten av hans macka.


Jag matar fåglarna förstås och hämtar posten. Nu får vi den bara varannan vardag. Inte allt blir bättre med tiden. Jack hjälper till att bära in posten och likaså veden om det behövs.


Sedan går hunden Jack och jag på vår morgonpromenad i skogen eller badstrandsrundan.

 

Så har vi det vanliga grejorna som vi gör varje vecka. Onsdag är det vattengympa.

Torsdag vid halv 12-tiden kommer Gamle A och hälsar på.

Fredag far Kinabror och jag och handlar och unnar oss att äta lunch på hotellet.



Den här sista veckan hade vi planen att elda upp den jättestora brasan och vi satt igång att elda.

 

Nej det gick inte bra för blött för att det skulle ta sig riktigt. Det slocknade efter en stund.


Broder B har i alla fall fått upp min båt.


 

Mulen och grå vecka och det har snöat lite varje natt. 


Så gjorde jag en pumpaltykta bara för att jag kan.

 

Av inkråmet gjorde jag en pumpapaj och rostade pumpakärnor.

Vet inte riktigt vilken dag man ska tända lyktan men jag gjorde det igår kväll

 

Jag har fått in kärleksörten och den är fin på det viset att den kan stå i vas hur länge som helst. Lite pelargonblommor har jag fått med också.

 

Inatt blev det då vintertid eller normaltid som det egentligen heter. Denna onödiga grej som jag retar mig på varje vår och höst Varför i fridens namn Nu blir det tidigare mörkt på kvällarna eller eftermiddagarna egentligen. Som om det inte skulle vara nog mörkt och dystert ändå. 


I morse när jag och katten vaknade small och väsnades det i huset I den ena knuten speciellt och då visste jag vad som hänt. Det var kallt ute och minsann 10 grader.


I går frostade jag ur frysen och det är ett stök. Varmvatten och rinner ut på golvet och tar en ryslig tid men nu är det gjort. Jag är av den sorten som skjuter upp saker jag gruvar mig för och nu har jag gruvat mig länge. När isen trycker ut dörren vet jag att jag måste. Visst vet jag att man ska göra det oftare men att veta är en sak, att göra är en helt annan sak 


Dagens ord: Hoppas att ni har varmare än vad jag har. Lägger in en pinne i brasan nu.





Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards