Alla inlägg den 18 november 2023

Av Anita - 18 november 2023 09:04

 

Denna förbannade kyla som förstör allt. 

 

Min vän PappersBeda och jag hade beställt bakstugan för nu skulle vi baka tunnbröd till jul. Visst brukade vi göra det varje år den här tiden men nu är ju ingenting sig likt. Är det inte massor med snö som vräker ner så kommer kylan och förstör och fördärvad.


Natten mot torsdagen slog den till och jag letade fram flanellpyjamas och dubbla sockar och lade på dubbla täcken och och katten och ändå vaknade jag flera gånger på natten och frös. Elementet i sovrummet är trasigt och jag har inte använt det på länge.


Kinabror och jag åkte och handlade och så var vi ner till bakstugan och satt på element. Där var också elementen trasiga och det var bara 5 grader varmt inne.


PappersBeda och jag skulle baka på fredagen och då måste man elda ordentligt innan så den stora bakugnen blir varm. Som tur var så ska Marjatta också baka på fredag eftermiddag så hennes man var dit med ved och tände upp så jag behövde bara åka dit på kvällen och elda. Temperaturen hade då gått upp till 10 grader.

 

Så fredag. Vi eldade och eldade och det var svårt att få degen att jäsa när det var kallt inne. Vi har ju bakat i 26 år och aldrig varit med om att det varit så mycket snö eller så kallt. Aldrig har vi stått i täckbyxor och ylletröjor och försökt få till det.


Aldrig har det varit så svårt att få till det i ugnen heller. För hett på botten och för kallt uppifrån för att kakorna skulle bli som dom ska vara. Nåja vi fick ju kämpa på i motvind. Aldrig har jag då frusit i bakstugan förut. 


Kinabror kom en sväng för att provsmaka och sedan kom dom nyinflyttade i byn för att se hur det går till i bakstugan. Dom skulle baka på lördagen. 

 

Inatt har jag haft katten som sällskap hela natten. Jag har vaknat några gånger vid att isen sjunger sin sorgsna sång som den gör när den fryser till och spricker och fryser igen.. Kall natt och kallt inne idag också innan jag börjat elda i köksspisen

 

Katten Morris sitter och tittar ut genom fönstret men vill inte gå ut och det är helt förståligt. Det vill inte jag heller.

 

Nåja vi har i alla fall bakat nu och idag ska det vara en innedag så gott det går.


Imorgon har jag lovat DataFia att hjälpa henne att baka. Nu har det ju eldats i bakstugan i flera dagar så förhoppningsvis så är det lite varmare och går lite bättre.


Dagens ord: Jag fryser hela tiden och kom inte och säg att det är härligt och friskt och fint. 

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards