Alla inlägg den 7 november 2023

Av Anita - 7 november 2023 08:56

 

Är jag dum i huvudet eller vad är det för fel?

Nu sitter jag här och tittar ut på dimma och snö och vet att nu är det slut på skogsvandringar. Nu är man fången i snön i månad efter månad. 

Men...det var inte det jag ville prata om idag. Det är ju så här att det blir en del tv-tittande nu nr man inte vill gå ut.

Jag är en sån person som inte är så kulturell utan enkel i mina vanor. Nyheter på morgon och så brukar jag plocka fram Robinson på måndag morgon och Bonde söker fru på onsdag mornar. Det är mysigt att sitta och titta på och dricka kaffe och äta macka innan jag börjar med morgonsysslorna.


Visst så jag tittar på C More och så drar dom in det och det sades att man skulle få 4 plus istället. Pytt skit i pannkakan. Nej det har blivit betalsida. Trodde att det var jag som inte kunde med att uppdatera och annat strul men även med hjälp av Kinabror så kommer det bara ett erbjudande att köpa. Så nu kan jag inte se saker i förtid längre. Slippa reklam var ju fint med C More och kunna se program i förtid.


Nog kan man bli galen. Inte ens att åka buss kan man göra utan att ha en app. Det var enklare förr. Förr fanns det i tidtabell i busskuren så man kunde se när bussarna gick. Visst har jag 2 mil till bussen men jag försökte se i datorn hur bussarna går om inte någon av mina bröder kan köra mig när jag ska till stan på lasarettet.

En timme satt jag och försökte hitta något. Visst man skulle ha bussnr? Inte vet jag vad det är för bussnummer. Jag fick fram en massa resor men inte det jag ville. Är jag dum eller? Dyrt är det också. 


Så är det det där med 1177. Jag har ju kryssat för att jag vill ha både kallelse skriftligt och via 1177. Nu har vi ju postnord så man kan aldrig lita på att man får någon skriftlig. Ibland finns det på 1177 och ibland får jag skriftlig.

Så man får vara rädd att man missar någon tid. Så var det inte förut.


Tänkte beställa medicin via 1177 men hittade banne mig inte var jag skulle beställa det. Är jag dum eller?

 

Ringer min läkarstation men där är det bara telefonsvarare och man ska trycka här och trycka där och prata in och så mitt i alltihopa så bryter det. Efter många försök lyckas jag få till ett meddelande men har ingen aning om det gått fram och ingen mänsklig röst finns att kolla med. Att få prata med en vanlig människa verkar vara omöjligt nu för tiden.


Inte törs man svara i telefon längre om det inte är ett nummer man känner igen för nu är det bluff och båg överallt och man kan inte lita på någonting. Är jag dum eller?


Inte ens att ladda upp en skrivare eller beställa nya toner är helt enkelt. Är jag dum eller?


Det är det som är det värsta. Trodde i min oskuld att jag hade lite koll men för varje vecka upptäcker jag att jag har ingen koll på den nya världen. Måste allting vara så förbannat komplicerat. Förr kunde man i alla fall prata med någon levande varelse men nu ska man röra sig i en datavärld som man inte förstår. 


Vet att jag låter gammaldags men nog var det roligt att bläddra i kataloger och se vad som fanns att köpa och se vad som var modernt. Nu ska man leta i datorn för att kunna beställa något och jag har tappat sugen. Det är inte samma precis som det är med tidningen. Saknar att sitta och bläddra lite slött och inte stirra in i datorn och inte blev det bättre av att jag börjar se dåligt. 

  Nu sitter jag här så länge som helst. Försöker betala räkningar men inte ens det går bra utan bara krånglar. Är jag dum eller? 


Jag som nu skrivit min blogg i minst 15 år. Nu plötsligt börjar det krångla också. Bilderna blir halva och när jag ska läsa andras bloggar så står det att bloggen har upphört fast den inte gjort det. 


Dagens ord: Det var mycket enklare förr eller är det jag som håller på att tappa greppet?


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards