Direktlänk till inlägg 17 december 2009

SNART 30 GRADER KALLT BURRRRR

Av Anita - 17 december 2009 17:58

Visst kan jag förstå om ni inte tror mig men det är faktiskt sant. Titta på min termometer får ni se.

                      



I natt blir det att leta fram flanellnattlinnet för det är förfärligt kallt. Jag eldar och fryser i alla fall men stannar jag uppe till sent så kanske jag får lite värme i huset.


Det var egentligen det jag skulle prata och fundera över ikväll utan det var kring hemlängtan.

Det upphör aldrig att förvåna mig. Mina anhörigas hemlängtan.

Min bror B har bott i Skåne sedan han var 2 år men så fort han och familjen är ledig tar han dom i bilen och far upp och det är ändå 100 mil.


Nu jobbar han till fredag kväll och åker redan på kvällen. Min son hänger på.


Mina föräldrar gjorde likadant. Jobba till fredag. packa ungar och hundar och dra iväg direkt från jobbet. Jul, påsk och semester. Hem Hem Hem


Tror att min kinabror också har hemlängtan kanske mer hit till Jämtland än till Skåne fast han bott där ända sedan 18-årsåldern och nu då Kina.

Jag vet att han lyssnar på Radio Jämtland i alla fall.


Jag bor ju kvar på hemgården i en värld som inte förändrar sig mycket. Det mesta är sig likt, sjön ligger där den ligger och storskogen vaktar mörk över de ljusare ängarna.

Samma julbonader och samma lukt av kok-kaffe och vedspis. Tystnaden och lugnet kanske är en lisa för sinnet, inte vet jag.


Nu är snart alla här och jag ser fram mot det.

Jag minns att jag längtade hem när jag var på västkusten på barnkoloni. Mest saknade jag friheten tror jag.


Annars har jag aldrig längtat hem när jag varit borta men jag har inte bott någon stans långt bort.

Skulle jag vara tvungen att bo i en stad och behöva låsa dörrar och bilar och vara misstänksam mot andra männsikor då skulle jag nog också få hemlängtan.


Så till sonen och bröder och alla runt omkring.

Jag eldar och kokar kaffe och katten Oskar och tomtarna väntar på er.

Välkommen hem till vintersagans och iskylans land.


                                        


Dagens ord får väl bli: Borta bra men hemma bäst. 

 
 
Angelica

Angelica

17 december 2009 18:22

Det är för att du bor i paradiset utan att veta om det :) hoppas verkligen vi hinner ut och hälsa på i helgen.

http://aangelicaa.blogg.se

 
Herta

Herta

17 december 2009 21:32

30 minus. Ush vad kallt. Här har vi 6-7 minus och det är också kallt, vi har liksom fuktig kyla på nå´t sätt. Jag föredrar hellre 10-15 minus i Norrland än vår fukt.Men 30...

http://www.hertabloggen.blogg.se

 
Skatan

Skatan

18 december 2009 06:42

Och vi som bara har minus sexton grader. Deeet tycker jag är svinkallt (Konstigt uttryck det där ... svinkallt hmm?)
Jag längtar hem då och då när jag är ute och flaxar men kan nog egentligen bo var som helst. Men just nu bäst i Nyköping som ju är hemma i flera bemärkelser. Vi är såna där "hemvändare" som bott där i våra ungdomsår. Så ... jag håller med Borta bra men hemma bäst. Kramar!

http://skatanstankar.wordpress.com

 
Ann

Ann

18 december 2009 09:14

Ja, jag förstår dina bröder helt och fullt...Fisksjön är ju ett paradis på jorden......Kram och go´helg...
...Var inne och elda nu!!! Och må gott!!!

http://dansann.blogg.se

 
Ingen bild

zaq

18 december 2009 09:31

Ja, hellre riktigt kallt än råkallt som tar in i märgen.. lite längtan efter att samla alla runt mig som förr har jag, men får stå mitt last o flacka runt.. kram

 
Ingen bild

zaq

18 december 2009 09:31

Ja, hellre riktigt kallt än råkallt som tar in i märgen.. lite längtan efter att samla alla runt mig som förr har jag, men får stå mitt last o flacka runt.. kram

 
Ingen bild

Anna

18 december 2009 15:56

Jag föstår att alla dina nära och kära längtar till fisksjön, det är nåt alldeles speciellt! Ha en riktigt mysig helg, det ska vi på Alnön ha iallfall!

 
kokosnoet

kokosnoet

18 december 2009 16:46

Oj så kallt ni har det, här är det bara -18 grader i jämförelse..
Det är tur att du kan elda, hujedamig vad kallt det annars skulle vart..
Trevlig helg önskar jag dig!

http://kokosnoet.blogdog.se

 
Ingrid

Ingrid

18 december 2009 17:10

Jag avundas dig inte!!

Hoppas kylan snart lindras, här på Gotland kan vi skryta med minus 10 just nu.

http://stenstugu.com

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

18 december 2009 17:33

Jag tror dig visst! Har sett på väderprognosen i TV att det är så kallt i dina marker.
Och när det är kallt är det extra gott med lite glögg, eller hur?

http://skogshuldran.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Lördag 27 april 18:57

  När jag tittar ut och ser hur det snöat inatt blev jag först förbannad men sedan tänkte jag att det här är väl den snö som ska ta bort den gamla snön kanske.  Jag väntar ju på att Sonen och hans Fjälla ska komma. Dom åker från Skåne idag men l...

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards