Alla inlägg den 12 december 2009

Av Anita - 12 december 2009 21:36

Efter en hel vecka då jag inte sett ens en glimt av paradiset Fisksjön på grund av mörkret känns det härligt att vakna till en lördag då jag ska få vistas i ljuset.


Jag njuter av att komma ut i friska luften en härlig lugn dag då det visserligen är mulen men bara ett par grader kallt. Jag letar efter julgran (utan att hitta nån fin) och tittar till farbror Bäver. Det enda jag ser är flera fällda träd och hans fotspår i snön. Om ni inte sett såna förut så kommer det här.


  


Isen på sjön har lagt sig utom i åmynningen och den bär. Ingen skridskois men perfekt att åka spark på.


  


Nu är det kväll och jag kom just hem efter att ha ätit julbord.

Det är kallgrader och himlen är full av stjärnor.


När jag var barn trodde jag att himlen var som en stor svart sil. Gud satt ovanför i ljuset och stack hål i fina mönster med en jättenål så att vi människor skulle få en liten glimt av hur paradiset såg ut. Hålen kallade vi stjärnor.


Nu står jag här och ser på stjärnorna och hör hur isen fryser till. Den som aldrig hört isen sjunga kan inte föreställa sig ljudet och inte kan jag förklara det heller.


Samma sak där. När jag var barn trodde jag att det var näcken som spelade på sin fiol. Strängarna var stela  och ibland brast dom och det sorgsna, ledsna ljudet berodde på att näcken frös om häcken. 


Jag vet inte varifårn jag fick mina tankar. Nu står jag här och lyssnar på isens sång och ser på stjärnorna, mätt i magen och nöjd med dagen som har varit fin.


Som sagt julbordet var hur gott som helst. När jag åkte hem kunde jag inte låta bli att stanna och ta kort på det här.


  


Vi har fått amerikanare till Kälarne och dom överträffar allt man tidigare sett ifråga om julbelysningar. Jesses. Jesses.


Jag som är en lusfattig jäkel tänker mest på vad elräkningen ska gå på men med skräckblandat förtjusning ser jag på.


Jag som bor här i skogen får nöja mig med min lilla julgran och att se på stjärnorna, eller om man så vill, tillhålen till himlen.


När jag lägger mig ikväll ska jag lyssna till isens vemodiga sång eller om det är näckens fiolsträngar som brister.


Dagens ord: All beror på hur man ser det.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards