Alla inlägg den 4 oktober 2019

Av Anita - 4 oktober 2019 07:51

Som tur var så försvann snön och då blev det dags för den vanliga svampplockarturen innan det blir snö igen.

 

I år skulle inte bara DansBritt och jag iväg utan även Kinabror och hunden Jack skulle med. Vantar på, halsduk på och korgar med.

 

En krispigt kall dag men det är hög och lättandad luft och oj så mycket svamp vi hittade. 

Korgarna fylldes snabbt. Hunden Jack var vild av glädje över att få springa och nosa på ett nytt och okänt ställe.

 

När min rosa korg var fylld gick Jack och jag bort till vanliga fikastället och plockad fram matsäcken.

 

Mackor och kaffe förstås och sittunderlag för det är fuktigt i den fina vita mossan.

 

Jack älskar att fika och väntar förhoppningsfullt på att det ska bli någon bit över till honom. En korp flyger över gång på gång och ropar på oss.

 

Så mysigt det är att fika i skogen. Det är många år vi letat svamp samma tid nu men iår var det nog mera svamp än vanligt. Nu ligger dom på nät för att torka men jag tog mig en macka mes stekt svamp på kvällen.

 

Så det var en trevlig dag och nu är det morgon och det är ännu kallare ute -5 grader. Som tur är blåser det inte idag så jag hoppas att de fina gula och röda löven får sitta kvar på träden ett tag till. Så länge löven är kvar så är det vackert och det stora missmodet kommer först när allt är naket och vitt och bedrövligt.

 

Nu är dags att ta in båtarna och ställa ner gyckelblomster i jordkällaren och fylla förstukvisten med ved och klippa ner i rabatterna och sätta på vinterdäcken. Alla tråkiga och deprimerande sysslor. Allt tar liksom slut. men.........massor med svamp ligger och torkar.


Dagens ord: Så länge löven är kvar på träden och lyser i de grannaste färger och sjön inte har frusit är det ok.


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards