Direktlänk till inlägg 16 oktober 2021

DÅ SKET HAN PÅ BROA

Av Anita - 16 oktober 2021 10:33

Som ni vet är jag en surkärring som hatar vintern. Jag har gått på charmkurser och kurser för att ha vara positiv men jag kommer nog inte att bli bättre i alla fall. Jag är ett hopplöst fall och nu lägger sig svårmodet som en kall blöt filt över mig.

Igår regnade det först och så när Kinabror och jag åkte till Hammarstrand så blötsnöade det.

 

I Hammarstrand brukar det inte blåsa lika mycket som här hemma men igår. Vilken isande hemsk vind som mötte oss när vi klev ur bilen. Jaha ja,. inga vinterdäck på än. Jag har alltid hoppats att oktober ska vara en höstmånad utan snö och alltid blir det fel. Snö och inga vinterdäck. Vi var i alla fall in och beställde tid för att byta däck både Kinabror och jag. 


Nu är det bara att inse. Vinterhelvetet är på väg och ställer till bara elände och arbete och vånda. Frysa och vad ska man ta på sig. Man kan ju inte ha skoteroverallen än. Kläder och kläder. Inte som sommaren då man bara kör fötterna i skorna och går ut med bara armar och lite till. Nej nu får man minsann dra fram vinterkläder och reflexer och pannlampa.


Inte har jag hunnit med det jag skulle göra ute. Visst, dra fram sopar och snöskovlar och ta bort lite löv från marken. Stänga av vatten ute så inte det fryser. Som tur är har jag plockat ur växthuset men blommorna som jag ska ha in i jordkällaren är fortfarande ute. Hämta ved också förstås och en massa annat.

 

I går tände jag i vedspisen för första gång i höst och det spred sig en skön varm luft i köket.

Det är nu man skulle ha höststädat för det gör alla kärringar tror jag.

 

Det är mörkt inne så man får börja tända lampor överallt och då kom jag på det. Ingen ser om mina fönster är skitiga nu när det är så mörkt. 

 

Nog låter jag det vara, huvudsaken är att jag får undan det som ska göras utomhus men jag gruvar mig för att gå ut.


Såg en bild på TuppOla där han satt på älgpass och frös och försökte elda i någon liten burk. Fattar inte att dom tjurar på och sitter och fryser .


Det var då jag hörde något på bron. Någon krafsade på dörren och jag trodde att det var hunden Jack men det var en gråhund med jaktpail på sig. Inte ens hundar vill vara ute i det här skitvädret. Han ville in i värmen men jag vågade inte släppa in den för då har jag väl blivit lynchad av jägarna. 


Hunden blev nog sur när jag inte släppte in honom och sket på trappen och gav sig iväg igen till snällare folk.


Inga fina bilder har jag att lägga ut för nu är det bara fult ute och sjön som kan vara så vacker när det är lugnt är svart och dyster med vågor som slår och vind som viner. Gruvar mig för att gå ut men jag måste. 


Dagens ord: Släpp in den som krafsar på dörren annars hen kanske skiter på din trapp.



 
 
Göran

Göran

16 oktober 2021 11:26

Sicken jycke! Men... vem kan klandra dig om du blir lite grinig när det snöar i oktober. Visst har också jag varit med om det men det är rätt länge sedan. 1981 gjorde det för min moster, salig i åminnelse, fyllde 60 är 26/10 och jag skulle åka upp o gratta henne där hon bodde på sluttningen av södra stadsberget. Inga vinterdäck på bilen o det var kanske mer tur än skicklighet som gjorde att jag kom dit och därifrån utan missöden. Hoppas det smälter bort snabbt o att du får några fina dagar till innan det bär till å¨allvar!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

16 oktober 2021 14:35

Visst blir man lite låg när man tänker på hur långt det är till våren, men man får väl hoppas att man hänger med så att man får uppleva den i alla fall.
Ha det så gott!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

16 oktober 2021 19:02

Men stackars vovve som så gärna ville in i värmen. Jag vet ju att du är djurvän så det måste ha gjort ont i hjärtat att inte släppa in honom. Men att han sket på bron var ändå underligt. Inte ett vanligt beteende hos hundar.
Här höststädas det inte. Jag har för länge sedan konstaterat att jag tvättar bara fönster en gång om året och det är på våren. Precis som du skriver så är det ingen som ser hur det ser ut nu :D

http://ibod11.com

 
Soldansare

Soldansare

18 oktober 2021 18:57

Nu ska jag berätta en hemlis oss emellan ;) Jag har inte tvättat mina fönster på hela detta år, och inte tänker jag göra det heller. Nu är det ju förresten så dags, för som du skriver så ser ju ingen hur det ser ut.

http://soldansarenssida.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards