Alla inlägg den 31 oktober 2022

Av Anita - 31 oktober 2022 09:54

 

Så är det dags för höstens tunnbrödbak. Det är som vanligt PappersBeda och jag som ska till med det. Den här gången har vi inte bara bakat av vår vanliga stöpa utan vi har gjort en ny deg också. Efter att ha bakat samma i över 20 år så kanske man kan variera sig lite. Det blev väl ganska bra men jag gillar mer det som är kryddat med anis och fänkål som vårt andra recept har. 

 

Det tog några timmar och nog vet jag att jag börjar bli gammal. Dels min fot och så är ugnen så låg så man får stå dubbelvikt och efter några timmar får jag ont i ryggen.


Det är PappersBeda som kavlar för hon är en van bakare och jag som tål värme står och gräddar. Vi jobbar bra ihop och det är roligt att träffas så här och man hinner prata mycket på dom här timmarna.


Nu fick jag kontakt med två av mina barndomsvänner som sa att dom aldrig bakat tunnbröd och ville lära sig så till sommaren bestämde vi att dom skulle baka med mig. Kul att några vill lära sig. Det är ju en fin bakstuga vi har men nästan inga som bakar och tunnbröd är ju väldigt gott. 


Efter baket for jag till Datafia med smaktunnbröd och drack lite kaffe för att sedan fortsätta till Broder B med lite tunnbröd.

Sedan hem.

 

Sedan jag tagit reda på diska och stök och stoppat in alla grejor var jag minsann trött och lade mig på soffan.


Fina dagar har det varit och igår var det soligt och lugnt.

 

Tänk att blommorna fortfarande lever. Det är faktiskt ovanligt för den här tiden och det har inte varit många minusgrader som tur är. Ju längre det är skaplig temperatur och ingen snö är jag så glad. Blir det snö så hår tidigt så är vintern så lång. 6 månader är alldeles för länge för att man ska stå ut med snö, halka, kallblåst och elände.

Jag fryser så väldigt när det är vinter. Jag har alltid gjort det men ännu mer nu på gammeldagarna. Dom som säger att "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder" kan fara åt helvete för det är minsann inte sant, åtminstone inte här i kallhålet Fisksjön.


 

Det är så fint så länge sjön inte frusit och nu är den här månaden slut och fortfarande är det inte is på sjön.

 

Jag tycker om när sjön ligger blank.


I dag har jag tagit fram gravlyktorna och putsat och fixat med dom för snart är det dags att sätta upp dom. Tror minsann att jag ska fara till kyrkogården och sticka ner dom innan det blir fruset i marken så det inte går att trycka ner dom.


I morgon har jag ett litet äventyr att ge mig ut på men mer om det senare.


Dagens ord: Vet fortfarande inte vem som satt den fina lilla vedbärande tanten i vedboden men jag har mina misstankar faktiskt.




Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards