Alla inlägg den 7 februari 2023

Av Anita - 7 februari 2023 13:00

 

Idag är det bara 5 grader kallt och jag bestämde mig för att ta en sparktur. Måste vara något fel på mig för jag frös om öron och ansikte och fingrar fast det inte var kallare.


Åkte hem och såg på Mandelmans gård. Det var då längtan sköljde över mig. Varje vinter bestämmer jag mig för att jag inte ska sätta en massa frö. Inget i min trädgård ska det bli. Ingen rensning eller vattning, nej då.


Alla år när fröpåsarna kommer fram på affärerna så tänker jag att något vill jag ha. Kommer ut med allt jag brukar så och så lite till. Nu var det vaxbönor som jag ville ha. Läste om dom och dom ska ha minst 15 grader i jorden. Det blir det nog inte på hela sommaren i kallhålet Fisksjön men .....kanske att man kan sätta dom i stora krukor som får stå på verandan i södersolen. Sockerärtor går ju bra så kanske.


Så jag längtar tills våren. Till svalornas kvitter. 

 

Att sätta mitt skrynkliga och bleka ansikte i solen på hammocken och lyssna på fågelsången och känna värmen.

 

Guckusko som blommar strax före midsommar. Doften som man känner på långt håll när man är i skogen.


Midsommar

   


Juli månad

 

Vassröjning

 

Sonen klipper gräs så jag slipper.

 

Augusti Surströmming

 

Gula rosor slagit ut.

 

Fina solnedgångar.

 

September 

Än blommar trädgården.

 

Trädgården full av färg.

 

Lingonplockning

 

Växtfärgning igen.

   

Tunnbrödbak och veden äntligen inne.


Så slut och hösten och vintern tar sitt hårda grepp över kallhålet Fisksjön.


Så jag längtar till våren och till sommaren. Nu på gammeldagarna får man ju vara tacksam för varje sommar man får uppleva och vara någotsånär skapligt frisk. 


Dagens ord: För varje vinter man måste vara med om tar det mer och mer på både kropp och själ

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards