Alla inlägg den 13 augusti 2023

Av Anita - 13 augusti 2023 09:59

 

Äntligen kom jag iväg på något roligt. Det har ju regnat i flera dagar nu men just igår var det lite bättre.

Det var PRO som fixat en utflykt till en by som heter Stavre och där skulle vi ut och åka båt och besöka ett väldigt speciellt hus från den tiden då Stavre var fyllt av rika människor som hade fina hus och trädgårdar som inte var av denna världen.


Alma är en gammal tant 150 år om man ska vara noga. 

 

Den här mannen berättade om hennes livshistoria och nog har hon varit med på både det ena och det andra och har kört både människor och djur och varor. Hon har jobbat i både Stockholm och Göteborg och så förstås vid Revsundsjön där mycket gick på båt förr i tiden. Hon har till och med varit sommarstuga ett tag och legat som ett vrak i flera år.

 

Ett gång har bildat en förening för att försöka renovera och fixa Alma och det har behövts många starka viljor och duktiga människor och en hel del pengar för att få till henne som i nyskick och visst är hon jättefin.

Vi klev ombord och det blåste lite grann men stadigt gick hon ut på vattnet och brummade iväg.

 

Vi åkte förbi det gamla kallbadhuset s9m ligger vid stranden nedanför byn.

Vi åkte förbi Mordviken som fått sitt namn av att man mördat en präst där. Många ståtliga gamla hus syntes på land.


   

 Så iland och vi fick jättegod mat och kaffe på det. Det behövs många som brinner för att göra något sådant som det där

 

Så besökte vi ett sagolikt hus och det var mest intressant. Jag har aldrig sett något liknande.

 

Det var inte bara ett hus utan en hel gård. Välskött och fint överallt och man håller på att försöka göra i ordnng trädgården som den var förut.

 

Ser ni tornet. Upp för en smal och mörk trapp kunde man komma upp till det runda rummet där man hade en utsikt över sjön och trädgården och alla andra hus. Så fint att sitta där och titta ut. Vilken snickarglädje och fina detaljer överallt.

 

Man höll på att måla husen i den färg de hade från byggnadsåret på 1800-talet. Det var så fint och inne var det så speciellt, varje rum med sina olika tidsteman. Ibland mörkt och ibland ljust och möbler i olika tidsepoker.


Två män som turades om att berätta husets historia och dom gjorde det med sådan glöd och hade lagt ner så mycket möda och kraft på det hela. Jag ville nästan inte fara hem. 

 

Det fanns massor med träd av olika sorter, det här ett paradisäpple. Såg också en berså med en trädgårdsmöbel inuti. Jag blev så sugen på att göra en sådan. Den här var av syren och väldigt fin. Visst har jag en lövsal men det är liksom inte samma sak. Tänk att sitta i en doftande syrenberså om våren och dricka kaffe.


Nåja jag är för gammal för att börja med ett sådant projekt. Vi hade i alla fall väldigt kul och den dagen gick så fort.

Det har mest regnat hela veckan och är det inte bra för något annat är det bra för svampen och potatisen.

 

En av dom regniga dagarna tog jag mig till att måla vedkorgen jag köpte på marknad. 

 

Länge sedan jag målade någonting.

Sotarn kom och berättade att min takstege håller på att ramla ner.

Bilen blev varm på ena bakhjulet fortfarande och jag måste nog ringa till meken imorgon för jag kan ju inte ha det på det där viset och inte går det över av sig själv. 


Dagens ord: Det har börjat regna igen så det blir nog en innedag.


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards