Alla inlägg den 20 augusti 2023

Av Anita - 20 augusti 2023 19:32

 

Tänk vilket väder det var den här lördagen. Jag plockade undan efter växtfärgningen och sedan var jag med AMV. Vi satt nere vid sjön. Vi laskade i vattnet ner till badstranden och dagen gick så fort så snart var det dags att ta oss bort till Kinabror för sommarens surströmmingsätning.

 

Vi bar bara 8 personer och några hundar så vi klarade oss gott med de surströmmingsburkar vi hade lyckats hitta.

Jag hade en burk med fileer sedan ifjol och TuppOlas Sambo hade också en burk surströmming sedan fjolåret. Sedan hade vi några vi köpt i sommar av olika slag. En del åt inte surströmming men hade med sig matsäck av andra slag.

 

Under bordet låg Waimo och funderade. Kanske skulle det trilla något.

Hunden Jack låg inne i sitt rum och tjurade. Han ville inte vara med.


Man kan äta surströmming på många vis. Jag hade grävt upp potatis för första gången och dom var så fina. Att få potatis alldeles nya känns ju skönt. Vi hade tunnbröd både hårt och mjukt, ost och getmese och förstås lök och 

tomater och lite gräddfil för den som vill ha det.


Jag gillar fileer bara för att det går fortare att rensa dom. En del tycker inte att dom smakar lika gott men jag har kanske inte så starkt smaksinne så jag kan känna det.


En del gör en klämma av mjukt tunnbröd med potatis och fisken och lök och en del äter det på hårda tunnbrödet.

Man gör som man vill. En del dricker snaps och öl och en del något annat mindre starkt.

 

Så var det dags för kaffe och jag hade lyckats få till en blåbärspaj efter att jag hittat lite blåbär i skogen.

Oj vad det var gott. Mycket prat och skratt blev det ju förstås men frampå kvällen blev det kyligare och kyligare och när det var dags för mig att cykla hem fick jag låna en tjock tröja av Kinabror. Det är konstiga tider nu. Heta dagar och kalla och mörka nätter. I skymningen cyklade AMV och jag hemöver men killarna stannade kvar lite till.

 

Broder B blev kvar till sista och när man ser det så här så förstår jag att det fanns en del att plocka undan efteråt.


Dagens ord: Äntligen en surströmmingsfest. Det blev ingen ifjol sommar.




Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards