Direktlänk till inlägg 1 februari 2024

SLUT PÅ EN HEMSK JANUARI

Av Anita - Torsdag 1 feb 10:30

 

Kändes lite oroligt i veckan när jag såg att förstutrappens tak hade massor med tung och frusen snö. Att försöka skotta bort det uppifrån övervåningen gick inte bra. Insåg att jag inte skulle kunna få lös snön och att krypa upp på taket var inte ett alternativ i mina år.

 

Så igår kom Broder B och han använde en stege ungefär som en osthyvel och fick ner en hel del.

Så försökte vi skära med ett rep men snön var för hård Till slut så använde vi spaden. Han stod nere på snöhögen och skottade under det hårda och jag uppe i fönstret och till slut så ramlade de tunga snöhögarna ner bit för bit.

 

Så där och så var det nere det mesta. 


Sedan åkte jag till vattengympan och bastade efteråt och det var skönt. Sedan somnade jag på soffan när jag kom hem. Nu för tiden orkar jag inte så mycket som förut och det händer att jag slumrar till en stund på eftermiddagen när jag har ansträngt mig lite extra.


Så idag så vaknade jag av att det blåste som sjutton. Hade kunnat vara värre (som folk alltid säger) för jag såg inga träd som fallit och inga grejor som blåst till skogs. Det berodde nog på att vinden var västlig och inte sydvästlig som är den värsta här på min gård. I alla fall blir det en innedag.


Jag har ju plockat undan all jul nu och städat av golv och annat. Nu tog jag itu med att rengöra ugnen som var rätt så skitig. Annars så sitter jag här och minns och drömmer och är så jävla less på snön och vintern. Skulle skottat fram dörren till växthuset och hämtat mina sålådor men jag vill inte ut i blåsten

 

Minns fina sommardagar på Kinabrors brygga och så minns jag en fin sommardag då AMV och jag åkte båt till Kanalviken och satt där och fikade i solen

 

Tyvärr var det som vanligt massor med myror där och en del broms också men det blev i alla fall en skön stund i solen.

 

Härlig båtresa med Sonen.

 

Min älskade gamla hammock och käraste hunden Jack och solen och sommaren. Känns så avlägset och det är knappt man tror att det blir en sommar igen.


Dagens ord: Tur i alla fall att januari är över och förhoppningsvis kommer det att bli ljusare dag för dag.

 
 
Ingrid

Ingrid

Torsdag 1 feb 13:58

Nu får vi hoppas att februari blir en bättre månad och här börjar den som en solskensdag och det är vi inte bortskämda med.
Hoppas att Ingunn inte ställer till det för mycket för er. Här lär det bli blåsigt, men inga stormbyar i alla fall.
Ah en fin start på februari!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

Torsdag 1 feb 17:12

Vad skönt att snön på taket är borta nu. Tiden går fort och snart börjar solen värma lite. Det dröjer innan sommaren är här men nu går det i alla fall åt rätt håll.

http://ibod11.com

 
Åke

Åke

Fredag 2 feb 07:53

Otroligt vackra sommarbilder :) Nu går vi in i februari, det närmar sig :) Farstukvisten gjorde ni ju bra :) Känner du till Klint i byn? Han hade vist gått över på erat enda övergångstället utanför bolaget då en bilist ropade åt honom: Skynda dig över gubbjävel! Har ni så bråttom i Hammar? Hur historien slutat har jag inte uppgift ännu på... jag har kontakt med honom via ansiksboka. Du hittar nog igen oss där och vilka som mer lagt sig i med kommentarer. Dagens tips om du skottat klart ;) Men jag önskar dig allt en trevlig fredag. Idag har jag snöbilder så jag kan trösta dig att jag har också... men inte lika mycket snö :)

http://https://nacka144.se

 
TantGlad

TantGlad

Fredag 2 feb 14:58

Visst är det skönt att januari är över. Så less på vintern nu.
Jadu...det är jobbigt med snön . Jag har skottat å skottat å skottat på tak denna vinter. Framåtillbaka. Men nu är vi inne i februari. Det känns ändå hoppfullt.
Trevlig helg fina du

http://tantglad.bloggo.nu

 
Lena i Wales och lite överallt

Lena i Wales och lite överallt

Tisdag 6 feb 08:00

Så otroligt mycket snö på din farstukvist. Förstår din rädsla att det skulle bli för tungt.
Vad skönt att du fick hjälp.
Vattengympa, ett bra sätt att hålla igång.
Jag försöker att sitta ner och vila någon timma på eftermiddagen, men alltid funkar det inte när det är mycket på gång. Ibland slumrar jag också till. Tycker jag är värd det som pensionär.
Vackra sommarbilder att titta tillbaka på.
Sköt om dig!

http://lenaiwales.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards