Alla inlägg den 8 oktober 2020

Av Anita - 8 oktober 2020 09:19

 

Regnet forsade ner natten mot igår, 10 mm bara på natten. Löven har börjat falla men min fina ek har alla löv kvar än så länge.

 


Härom morgonen blev jag väckt av en hel rad med talgoxar som satt och knackade på fönstret och talade om att det var dags att börja mata nu. Så nu har jag gjort det  och det svirrar och far av massor av fåglar som jag inte sett på länge.

Det om något är höst.


Rysstomaterna har mognat och jag börjar fundera vad jag ska göra med dom alla som mognat samtidigt.

 

Nu har dom blivit aprikosfärgade. Jag började rota bland recept och hittade ett recept på citron och tomatmarmelad och så gjorde jag det. Samtidigt gjorde jag lite äpplemos till julskinkan.

 

Så dök Mustachen upp. Han kommer inte lika ofta nu när han sålt sitt hus men nu kom han med en påse plommon, små söta plommon. Där han bor vid älven är det en varmare zon så där kan man till och odla björnbär och äpplen. 

Så gjorde jag röra av dom och lite kräm. Frös in för kommande vintertider. Nya ägaren från Holland dök upp och vi pratade en stund även om min engelska är lite dålig nu för det var 10 år sedan jag pratade men det gick skapligt ändå.

 

Så igår var det dags för årets fotvård och oj så lätta fötterna känns nu. Jag har ju gått mycket barfota i sommar och då blir sulorna så tjocka och spruckna och fula. Nu är dom lena som barnaslen.


Mulet och just ingen sol och regn lite då och då men jag gick bort till Kinabror för att äta middag. Lasange hade han fixat till. 

Vägen hem efter strandstigen gick jag och funderade och tittade på det små ting som man inte upptäcker annat än nu när allt är stilla.

 

Rönnen som inte tappat alla blad ännu.

 

Resten som ligger på stigen.


Björkarna som är så vita och vackra. Tänker man efter är det ett så fint träd men vi har så många så man lägger inte märke till dom. Hemmablind heter det.

 

Så hemma och lönnen har börjat tappa sina blad.

 

Så förstås eken men den har minsann dom flesta blad kvar. Det är den som behåller löven till sist.


Nu ska jag inte störa mer med mitt ointressanta svammel . Det är uppehåll så jag ska ut och fixa i trädgården. Det blir ingen städning inne idag heller. 


Dagens ord: Så länge det varken är snö eller storm så är jag nöjd. Lite regn får man tåla och det är bra för hår och hy så det så.


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards