Alla inlägg den 28 oktober 2010

Av Anita - 28 oktober 2010 15:04

  

Fulare än svordomar är dom: TVUNGEN MÅSTE BORDE


Det tre hemska orden som många av oss lever efter.

Så annorlunda livet blir när man högaktningsfullt kan skita i det.


Fast visst är det svårt att komma ur det som man levat under i många år. Att man måste upp när det är mörkt och åka till jobbet. Att man måste skynda sig hela tiden för att hinna.


Nu kan jag börja leva efter naturens villkor istället och tex vakna när kroppen vill.

  

Jag ska förklara.

Eftersom min kropp nu behöver luft och motion för att komma i form efter pesten så behöver jag röra på mig men igår regnade och snöade det så då stannade kroppen inomhus framför brasan.


Idag skiner solen och vinden har mojnat och nästan all snö är borta. BORDE man inte passa på att putsa fönster då?


NEJ en termos med kaffe och ut i skogen. Känna solen värma ansiktet, se hur fukten dansar mellan träden som rara älvor. Känna lukten av fukt och höst. Fylla lungorna med skogsluft.


Gå på vägen och möta en av byns innevånare och bli inbjuden på kaffe.

   

Prata om gamla tiden och få höra en massa saker som jag inte visste. En gammal man har hört och upplevt så mycket från den här lilla byn och det är så spännande att höra på.


  

Gå ner till sjön, följa sjöstranden och se vättbäcken forsa som om det vore vår.


Ni kan inte tro vad det är härligt att få vara ute när det är ljust. Kanske dom som inte hela sitt liv varit instängd på ett kontor riktigt kan fatta vilken skillnad det är men det är verkligen något att vara tacksam för.


En sak till. När jag kom hem hade jag fortfarande ork och enegi kvar till att byta gardiner och putsa fönster i köket.

Allt får en annan dimention när man inte är TVUNGEN, MÅSTE, BORDE.

Att städa har ju varit det värsta jag vet men nu när jag inte behöver skynda mig så är det riktigt roligt.


Jag kan ju städa ett skåp idag och inte hela köket. Jag behöver inte skynda mig med någonting. Det är fullständigt underbart.


Jag kan ändra mina planer fort som en höna skiter. För planer har jag hela tiden men jag håller på att lära mig att vara flexibel.


Nu när jag börjar inse vad FRIHET är förstår att jag nog borde tänkt till lite mer.

Kanske både du och jag borde tänka efter lite.Är jag verkligen TVUNGEN?

MÅSTE jag verkligen det här? Varför BORDE jag göra det här?


Nej fram för ord som är motsatsen. Jag VILL Jag KAN Jag har ett VAL Det är JAG som bestämmer över mitt liv.


Om jag lärt mig det förut skulle livet inte ha varit så förbaskat kämpigt.


Nu ska jag leva efter naturens lagar. Kliva upp när jag är pigg. Gå ut när det är ljust. Stanna hemma om det är halt på vägen. Vara uppe hela natten när det är ljust på sommaren. Är det vinter och kallt låta bli att kliva upp och bara masa mig till soffan.


Jag måste sluta med att lägga in bilden av ett EVIG SOMMARLOV igen. Det känns som om den representerar sann livsglädje och FRIHET Väckarklockor som kastas i sjön under glada skratt. 

   


Dagens ord: Att sitta på en stubbe i skogen och dricka kaffe det ger kraft och styrka och glädje men.....ta med något att sitta på annars kanske det ger blåskatarr också.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards