Alla inlägg den 9 december 2010

Av Anita - 9 december 2010 17:48

I två dagar har jag stått och gräddat tunnbröd.

Först med brorsdottern J och sedan med PappersBeda.

I bakstugan blir det varmt och härligt.

  

Det finns mycket myter och fjask om tunnbrödbakning. Det ska vara så svårt så man måste baka många år för att lära sig. Pytt, PappersBeda och jag tog oss till utan att någonsin gjord det förut och det gick så bra såååå.

Ett bra recept på deg är naturligtvis a och o. Vi har både grahamsmjöl, rågsikt och vetemjöl i vårt recept.

En bra ide är att spänna fast ett lakan på bakbordet för då behöver man inte skrapa bordet. Bara att dra bort och stoppa i tvättmaskin.


Mycket kornmjöl ska det vara på bordet när man kavlar ut. Man måste sopa noga och använda kruskaveln så det inte blir blåsor.

  

När det har varit kallt så länge tar det lång tid att få upp värmen i ugnen, men idag hade den inte kallnat sedan igår och då går det fortare.

  

Nu är det klart att kasta in första kakan.

  

Lätt som en plätt. Vi gör nte så våldsamt stora kakor. Bättre med flera små tycker vi.


Både J och PappersBeda är duktiga att kavla och jag är duktig på att grädda för jag älskar att stå i värmen och nästan bli svedd.


Aldrig har jag några besvär med värmen. Det är kylan som är min fiende.

Så pratar man så bra när man står här i värmen.


Brorsdotterna J kom redan på tisdagskvällen och låg över. 

Nu ska ni få höra på faaaaan.


Katten Oskar den gullige och mysiga katten som alltid brukar ligga hos mig på nätterna han svek mig totalt och låg hos J hela natten.

Han är precis som andra karlar fast han är kastrerad.

Dras till yngre kvinnor. Attans.


Nu var det så att J och jag hade lite problem med degen. Vi förstod inte varför den blev så väldigt lös. Vi hade våra tankar om kallt mjöl och allt möjligt. Sent om sider kom jag på att vi hade använt 5 liter mjölk istället för 4.


Det blev en lång dag för vi fick till närmare 100 kakor men gott blev det i alla fall och det var huvudsaken.


Som vanligt är kommer det in folk när man bakar och sitta där med kaffe och varmt tunnbröd med messmör på är en av livets ljuspunkter, det måste till och med pessimistiska jag erkänna.


Idag har det varit bara 10 grader kallt och naturligtvis snöade det då. Efter två dagars tunnbrödbak var jag ganska mör i ryggen och inte blev det bättre av att få kasta sig direkt på snöskottning när jag kom hem. Jag är fortfarande svag efter harpesten och har väldigt dålig matlust och ork. 


Jag har fått en av elräkningarna idag (har en för fast avg och en för det jag gör av med).


Känner mig på så pass dåligt humör så jag tänker inte öppna den idag. Det är väl själva faaan att man bor så nära kraftverket och ändå behöva betala en sådant hutlöst elpris.


Hörde att bensinpriset gått upp till rekordpriser också. Jag börjar känna snaran dras åt om halsen. Det enda som inte går upp är inkomsterna.


Ska det verkligen vara så att man måste välja mellan pest (den har jag ju redan haft som ni vet) och kolera. Antingen skaffa sig en karl som kan dela ens uppgifter eller frysa och ha dåligt  rent allmänt.

 Hur vet man att man får hjälp med försörjning och sysslor? Man kan lika gärna få en som på alla vis försöker att utnyttja en utan att ge något tillbaka.Sen kan man ju råka på en riktig lathusnd också.

 Inte kan man då skicka efter en på internet i alla fall. Det måste ju verkligen vara som köpa grisen i säcken.


Med dessa visdomsord från en surgroda kan ju inte dagens ord bli annat än:

Akta er för att köpa grisen i säcken. Köp en bra skinka istället.    

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards