Alla inlägg den 24 december 2010

Av Anita - 24 december 2010 23:35

  

Midvinternattens köld är hård

sjärnorna gnistra och glimma

alla sova på enslig gård

 djupt under midnattstimma.......


Så är det. Eftersom jag varit borta några timmar så börjar huset bli kallt och jag kan inte gå och lägga mig ännu. Jag måste elda.


Jag brukar nästan alltid avsluta min julaftonskväll med att gå på julgudstjänst i vår lilla fina kyrka, men när det är -35 grader går man inte ut i onödan så iår blev det inte så heller. Kylan förstör allt.


Jag tänder ljus, snurrar in mig i varma filtar framför tvn och försöker sitta uppe någon timme till.


Började dagen med att hämta ved och mata fåglarna. Grannen kom ut och tjatade om att jag skulle hämta ved till honom så det var bara att klä på sig och ge sig ut i kylan igen.


Ingen julstämning kände jag.

  

 Satt upp mina marshall-tomtar och änglar. Det är många år sedan jag gjorde dom så lite renovering behövdes.

  

Några telefonsamtal med julhälsningar blev det.


Så var jag tvungen att åka och tända ljus på gravarna först här i Håsjö och sedan i Hammarstrand.

I vanliga fall en sak jag gör med varmt hjärta och glädje men....trots lager på lager med kläder bet kylan in i märgen så jag hackade tänder av kyla. Åkte in till SofiePropp och hennes familj för att värma mig med lite kaffe och trevligt sällskap.


När jag åkte hem lyssnade jag på Sven Wolter på radion. Han var tomten och alla barn fick ringa och fråga om vad som helst. Han är makalös och det fanns ingenting han inte kunde ge ett trovärdigt svar på. Faktiskt kunde jag inte låta bli att småle lite grann trots kylan.


Så var det dags att fara till DataFia med familj.

Varmt och skönt hade dom.

Jättegod mat hade dom.

Massor med julklappar skulle delas ut.

Kaffe och gott bröd fick jag. DataFia bakar de godaste biskvier  man någonsin kan tänka sig. Mina absolut favoriter av kakor.


  

Ja nu sitter jag så här ensam i julenatten.

Oroar mig lite för sonens tågresa imorgon natt.

Oroar mig för att veden ska ta slut.

Oroar mig för att vattnet ska frysa.

Oroar mig för att det ska bli något fel på bilen när jag ska åka och hämta sonen. I den här förfärliga kylan kan allt hända det har jag minsann fått känna av.


Tänker på alla stackars djur som måste frysa och svälta i den här hemska kylan.


Månen vandrar sin tysta ban

snön lyser vit på fur och gran

snön lyser vit på taken

endast tomten och skogsnuvan är vaken....


Hoppas att ni alla har haft en fin julaftonskväll och sluppit frysa och svälta och kanske rent av fått besök av tomten.

  

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards