Alla inlägg den 17 december 2010

Av Anita - 17 december 2010 17:49

  

Eftersom vädret spelar stor roll så här på landet kan jag tala om att de två sista dagaran har det vartit SKOTTA SKOTTA SKOTTA men ska man välja mellan kyla och snö så är det värre med kyla. Det har bara varit runt 5 minusgrader och det känns ju som rena sommaren.


Imorse körde hemtjänsten fast på gården för kommer man så tidigt till grannen så har inte jag hunnit skotta och att han skulle göra det är ju en utopi.


Jag blev hemma från jobbet och nu ser man fördelen med att få jobba när man vill. Ingen stress numera i alla fall.


Utmattad blev jag i alla fall så jag lade mig på soffan och somnade. Det kan jag ju också göra nu för tiden. Ingen skottning i mörkret när man kommer hem.


Igår kväll fick jag min första lilla glimt av julstämning.

Det ar allsångskväll på Håsjögården. Vi hade fixat för 50 personer men det kom bara 20 stycken men vilka 20 sedan!

Vi sjöng julvisor så taket nästan lyfte sig. Otroligt vad vi sjöng bra. Det kunde nästan vara en riktig kör.

Jag satt med två som sjunger i kör och då är det bara att hänga på. Jag tror inte att jag sjunger speciellt bra men jag sjunger med glädje och det är det viktigaste tycker jag..


Lotterier var det och jag vann en jättefin löpare som är i samma mönster och färger som vår hembygdsdräkt.


7 sorters kakor och kaffe var det också och det blev verkligen en trevlig kväll i all enkelhet.


  

När man skottar snö kan man fundera mycket och jag tänker på barndomens jular.


Jag vet att mamma nog var helt slut när det äntligen blev jul, precis som så många kvinnor med henne.


Det var sådana krav på allt som skulle göras. Städning av alla skåp och putsning av all koppar. och fernissa trappan. Ja jag vet inte allt man skulle göra innan jul.


Baka och laga massor med mat och då var det att lägga in skinka i saltlag och lutfisken som skulle sköljas och donas med. Inga halvfabrikat här inte. Minns med fasa hur farmor satt framför spisen och rakade bort håren från grisfötterna. Det ljudet glömmer jag aldrig.


Vilket slit det var med allt detta. Det var kvinnornas del av julstöket. Männen hämtade julgran och bar in ved!

  

Är det så nu också?

Vem städar. köper julklappar och stressar som en tok? Männen?

Vem faller ihop gråtfärdig i soffan på julafton? Männen?

Jag bara undrar?

Har det ändrat sig mycket eller är det ungefär lika?


Jag har slutat med en massa saker och det går bra ändå. Traditioner kan vara bra men ibland kan man fundera. Jag har slutat baka. göra knäck och städning är det väl bättre att göra efter jul.


Kanske man bara ska bry sig om att göra det man tycker är kul för julen ska ju vara en glädjens högtid inte en massa måsten.


Kanske någon annan i familjen kan göra något. Allt ansvar ska väl inte ligga på kvinnan. I min omgivning ser jag alldeles för många kvinnor som är rent stirriga i blicken av all stress och alla måsten.


Nu ska jag sätta mig och skriva handlarlista.


Så dagens ord får bli: Planering är halva jobbet.




Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards