Alla inlägg den 4 december 2010

Av Anita - 4 december 2010 11:22

  

När jag står vid diskbänken och skalar potatis till korvgrytan lyssnar jag på radion och Jockmocksjocke sjunger: " Det var vi som byggde Sveriges järnväg".

Rösten är full av STOLTHET och då kommer tankarna.


Ett ord som jag knappt vet vad det är.

Tänker på honom som byggde upp den här gården från en usel koja till en fin gård med djur, åkrar och hus. Dessutom botade han massor med människor. När hans tid var ute kunde han se sig omkring och verkligen känna sig STOLT.


När man åker över Höga Kustenbron har jag tänkt: "Vad STOLTA dom som byggt den ska vara. När dom åker över bron och visar sina barn att den här har jag varit med och byggt." Vilken känsla.


Vad är du STOLT över?

Vad är jag STOLT över?


Mina jobb är inget att känna minsta STOLTHET över. Försäkringskassan förstår ni ju själva och inte har det varit något att känna STOLTHET över att sitta och plåga folk med att skicka dom en massa räkningar heller.


Jag har aldrig ens vunnit något i idrott eller gjort något gott för mänsligheten.


Någon måste det väl finnas?

Att jag fött och fått en son som vuxit upp till en bra man kan jag väl inte ta åt mig äran av heller. Jag är STOLT över honom men kan inte känna att det är min förtjänst. Han är nog född sådan.


En liten blink av STOLTHET kan jag känna över att jag mot allas tankar lyckades ha lopppis och få ihop pengar till min fina lilla bastu, en sak jag önskat mig hela livet.


Jag kan också känna STOLTHET över min trädgård ibland när den blommar som vackrast.


Nej, någon större anledning att bekanta mig med ordet STOLTHET har jag inte haft.

Däremot: När jag står här och fryser och har blåskatarr och känner mig låg så finns det ett annat ord som kommer för mig.

MISSLYCKANDE' men det ordet tar vi en annan dag.

  

Korvgrytan puttrar på spisen.

Grannen ringde och ville att jag skulle hämta ved till honom.

Min egen vedkorg är också tom.

Stora hopar med domherrar pockar på att få mat.

Det är bara att bita ihop och dra på sig lager på lager av kläder och ge sig ut.

Slutfunderat för idag.


Dagens ord: Allt känns bättre bara kylan går över och man slipper frysa.



     

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards