Alla inlägg den 22 november 2021

Av Anita - 22 november 2021 10:51

 

Först tittar månen in genom fönstret i norr  och sedan ser jag den i öster. Mitt i natten skiner den in genom mitt sovrumsfönster i söder och väcker mig med sitt starka vita sken som rullar in över fotändan på sängen. Jag har aldrig rullgardiner eller drar för fönster. Inte ens de ljusa sommarnätterna vill jag stänga ut ljuset. Att  leva med naturen i ljuset gör jag alltid och om sommaren så har jag fönstret öppet för att vakna till fågelsången och dofterna av livet utanför.


Nu mina vänner är det inte så mycket till dofter och det är mest månen som lyser upp lite grann och ibland lite norrsken. Inga fåglar sjunger men isen som håller på att frysa sjunger sin kusliga sång och för att höra den behöver man inte ha fönstren öppna.


Igår var det söndag och ganska fint väder. Jag gick en sväng bort till Broder B och fick lite kaffe. Sedan letade jag efter en julgran och hittade en stor fin men för stor för att ha inne. Utegran har jag för länge sedan slutat med och har en ljusslinga på väggen ute istället.

 

Solen sken och det är inte värre med snö än att man kan gå i skogen i alla fall än ett tag.

På eftermiddagen kom AMV och Gubben och sedan åkte jag på bokcirkeln och fick med mig en hög med böcker. Det är trevligt att ha några böcker hemma när man blir sugen på att läsa.


Jag började genast läs Karin Brunk Holmqvist:s "Kyss Karlsson i nacken". En som vanligt rolig och lättsam bok som får en att både småle och tokskratta. Fint det.


Ser att många har börjat pynta inför advent och jag ska i alla fall sätta upp ljusslingan även om jag inte tänder den än. Det gäller att göra det mesta innan det blir för mycket snö.

 

Mina fönster är så fullpackade med blommor så jag tror jag skiter i att byta till julgardiner. Det blir nog bara i köket. Annars är jag en julfreak som vill ha massor med pynt och grejor men det blir mindre och mindre för varje år. Som mycket annat har jag slutat baka och göra pepparkakshus och stöpa ljus och plocka fram massor med tomtar och annat pynt men julgran ska jag i alla fall ha. 


Jag har till och med fuskat med kransen på dörren och plockat fram den gamla i mossa och bara pyntat på den lite.


Förr var det alltid jäktigt med allt som skulle göras och det gick med en väldig fart. Nu kan man bara fixa en stor grej varje dag. Det är väl GAMMELDOMEN som sätter till och så den tanken som smyger på en lite då och då.


Måste jag? Vill jag? Varför ska jag göra det här? Svarar jag nej på det så kan jag ge sjutton. Varför ska man ampas med en massa onödigt. Livet är ända så fullt med måsten. Nu är det stopp på det. Vi gör så mycket onödigt och sånt som vi tror vi måste men det är bara vi själva som kräver det av oss. 


Men visst ska jag ta fram adventsbelysningarna bara för att jaga bort mörkret. Det vill jag ju i all fall.

 

Dagens ord: Månen lyser upp mörkret om natten om inte snöhelvetet vräker ner.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards