Direktlänk till inlägg 1 juni 2023

GULLPUDRA

Av Anita - 1 juni 2023 09:57

 

Den här disktrasan fick jag av AMV och jo då, jag vet att jag ofta säger precis det och jag ska inte vara sämre idag. Det finns all anlednng att använda svordomar och skit för nu har det blåst hela veckan och inte rimligt heller.

Så kallt så man fryser aslet av sig om man går ut.


På min gård kommer västanvinden dragande över sjön och upp över åkrarna och rakt in i trädgården. Jag har försökt att sitta i växthuset och planta mina blomlådor men till och med där viner vinden in i alla skrymslen och vrår och det vrålar som om det vore en varulv som ville bita en.


Både Sonen och jag har varit så trötta på kvällarna och hunden Jack också.


 

 

Vi har i alla fall försökt att gå ut med honom i skogen bara för att vi ska få lite lä och lite skönare att gå. Igår ville Sonen gå på sin barndoms stigar och visst gjorde vi det men stigen var igenväst. Det gick knappt att känna igen sig. Kalhygge.

 

Så småningom kom vi fram till bäcken och stannde till. Vi hade då gått över nerfallna träd och stora gropar .

 

Hua vilket ställe att försöka komma fram på men det gick i alla fall.

 

Bäcken porlar ju i alla fall och jag hittade något som jag saknat i flera somrar.

 

Gullpudra. Hör på det ordet. Dom växte förut i vägkanterna hemma men nu har dom varit borta i ett par år men här fanns det massor. Ni har väl hört mig berätta om gullpudran förut. Det finns en sägen som säger att gullpudran är älvornas brukbukett och visst kan man tänka sig det. Den är liten men så söt och fina färger med gröna blad runt om precis som en brudbukett. 


Så kom vi till slut hem och jag skulle fara iväg till Gamle A för han fyllde 80 år igår. Då hade jag punktering. Är det inte typiskt. Bilen har inte varit trasig på två veckor nu. Jo, jag väntar förstås på att få komma till bilverkstaden för den gick inte igenom besiktningen, men räckte det inte med det. Nej ständigt klater men den jävla bilen.


I dag blåser det som vanligt och Sonen som ska åka och besikta sin fyrhjuling får nog ta vinderkläder på sig för blåsten verkar aldrig ge sig. Jag måste ut i växthuset och fixa lite med blommorna men dom växer ingenting och jag förstår det eftersom det är så kallt. 


Dagens ord: Helvetes jävla skit.

 
 
Ingrid

Ingrid

1 juni 2023 12:37

Kylan och blåsten har nått hit till ön också, för i dag vill man helst hålla sig inomhus.
Vilken tur att hunden Jack har dig (och du honom). Ni ser så mysiga ut tillsammans.
Ha en fin fortsättning på dagen!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

1 juni 2023 18:04

Ja, nu vill vi ha något annat än kyla och blåst. I morse när jag gick ut var det tre grader, snålblåst och några snöflingor som yrde omkring. Mössan och vantarna kom fram ur garderoben igen. Men inne i skogen var det i alla fall lite lä.
Gullpudran är så söt och du lärde mig namnet på den i ett av mina inlägg förra sommaren :D

http://ibod11.com

 
Ingen bild

Flurig

1 juni 2023 22:20

Grattis!
Googla på Lärodikt den förstarunda!
Nu förstår jag varför jag inte ” känner igen” di från Stromboli och Öfsjö- du är ju bara barnet! Själv är jag 87 så min tid var på40-talet

Anita

1 juni 2023 23:18

Roligt att höra från dig. Det var länge sedan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards