Alla inlägg den 14 maj 2011

Av Anita - 14 maj 2011 08:29

 

Fredagen den 13-de är över och här sitter jag utan skråmor eller andra skador så man får väl säga att det gått rätt bra.


I förrgår eftermiddag medan solen fortfarande sken kom gamla Anders och jag har lejt honom att snickra min nya kryddgård. Från att vara fyrkantig så ville jag ha den 8-kantig.

Problemet var att jag var tvungen att ta ur alla växter och alla jord för att rensa bort ogräs och elände.

Därför blev jag inte så där väldigt glad igår morse när det regnade för fullt men jag har ju sagt förut att jag gillar regn så det var bara att leta fram stövlar och regnkläder och köra igång.


Regn gör håret lockigt och fluffigt.

Regn gör den torra huden i ansiktet mjuk och behaglig.

Regn fyller mina dammar med vatten så jag slipper fylla på dom med vattenslangen.

Regn vattnar torra gräsmattor och suktande växter och efter regnet luktar det förföriskt gott utomhus.

Nu har björken musöron och häggen kommer att slå ut när som helst.


Nåja vi går tillbaka till morgondagen.


Svalorna sitter och kurar inne i logen och väntar på bättre tider och jag gräver så dyngan sprutar.


 I min kryddgård har jag stenar som jag målat och skrivit namnen på. Oregano, Timjan, Rosmarin, Gräslök, Lavendel, Mynta, Citronmeliss, Salvia, Mejram. Kanske något mer som jag inte minns.

I vilket fall har jag tagit in stenarna för att bättra ¨på dom. Runda och blå är dom.

Det tog hela dagen att göra det där med uppehåll för att åka och handla lite mat för helgen.


Nu har jag satt i alla växter jag har och fler ska det bli. Jag har satt ut mina grodor och fågelbad i kryddgården och när det växt till ska ni få se hur det blev när det är klart. 


Tidsoptimist är jag naturligtvis.

 Hade planer på att jag skulle hinna med en hel del annat men det är konstigt. Nu när jag får vara utomhus och hålla på med sånt jag tycker är roligt har min energi och styrka kommit tillbaka och jag blir alltför ivrig och vill göra allt på en gång.


Kände igår när jag bar två tunga matkassar att något hänt med mig.

Av allt grävande, krattande, vedstaplande och kroppsarbete har jag blivit starkare i armarna så jag orkar mycket mer.

Ser i spegeln att jag är alldeles hemskt solbränd och håret är så kritvitt som det kan bli. 

Naturen är nog den bästa läkningen av både kropp och själ.


Hannele nere i Göteborg hade en jättefin bild av sin frukost och då tänkte jag på hur annorlunda saker kan vara.

 En del gör sig för och gör det fint med sin frukost men jag bara kastar fram en plastpåse och lite pålägg.

  Mitt frukostbord inbjuder kanske inte till några stora gastronomiska fröjder men som sagt "Det ska vara lätt att leva" och det är skönt att sitta och titta ut över sjön och läsa lite och äta lite och lyssna lite på "radion Jämtland".

 Eftersom jag inte har råd med någon dagstidning måste man ju höra lite vad som händer runt i bygden.


Nej, nu hoppar jag som en kängeru mellan sakerna.


Idag kommer PappersBeda och vi ska planera inför växtfärgningen och plädvävningen som vi ska göra i sommar.


Så ska jag som sagt måla om mina stenar och trots regnet ska jag gå ut och fixa lite utomhus . Annars aktar jag mig för att göra planer på helgerna för det kommer alltid något annat och så ska det vara. Trist vore det annars.


Dagens ord: Omväxling förnöjer. Att ha full kontroll och välplanerat gör livet trist och grått.  

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards