Alla inlägg den 4 maj 2011

Av Anita - 4 maj 2011 08:31

 

I förrgår eftermiddag dök dom upp två mänskliga vackert lysande blommor. Dom kom med en släpvagn med torr fin ved till mig. Det är ett gammalt älskat par som är de mest godhjärtade och genomsnälla människor jag vet. Det riktigt lyser om dom. Sagt det förut och säger det igen. Vänner är det värdefullaste man har.


Det är kallt nu och snöar lite från och till. Gårdagen börjades med att grannen stod i trappan och ropade. Som vanligt hade jag glömt att låsa dörren.

 Visserligen var klockan över 8 och jag såg ut på en värld full av frost på gräsmattan och tänkte att jag skulle tjurligga ett tag och läsa en deckare men som sagt så blev det inte. Istället blev det funderingar runt det som upptar hela hans värld nu.

Sättning av potatis.


Drog på mig vinteroverallen, toppluvan och handskarna och började dra ris nere vid sjön. Efter att några björkar blivit nertagna ligger det ris överallt.


Sedan fixade jag lite i bastun. Jag önskar mig en SNICKARE. Tänk om jag hade en snickare som kunde hjälpa mig med sånt här. Helst en snygg italiensk men även en vanlig skulle duga.

Har man ingen får man försöka själv så är det bara. Så det är bara att sätta igång.

 Först och främst hitta brädor. Sedan upptäcker man ju förstås att borrmaskinen är urladdad och såga är jag skitdålig på.


Det slutade med att jag fick göra en lösning med pinnar från skogen. Då behövs varken såg eller hammare, bara en sekatör och lite piprensare. Man tager vad man haver sa kajsa varg.


  Nu pratar vi blommor. Jag tog en vandring bort till stedesbacken för att leta efter blåsippor. Blåsippor är en av mina vårliga favoriter, färgen och skirheten är helt bedårande.


Nu börjar den tiden då jag alltid kan ha en bukett blommor på bordet, av olika sorter varje vecka.


Dessutom har jag alltid en liten bukett blommor på min kommod bredvid sängen så det första jag ser på morgonen är blommor.

Det gör mig på bra humör och får mig att tänka på det vackra i livet.

När man ser på tv eller lyssnar på radio hör man om hemskheter och elände varje dag.


Vet att ni tror att jag inte bryr mig eller att jag inte hänger med i det som händer i världen eftersom jag inte så ofta kommenterar eller skriver om sådant.


Nej, så är det inte men jag tror att man behöver fokusera på det enkla i livet och det vackra också som en motvikt till allt otäckt runt omkring.


Det finns så många som skriver och funderar om sådant. Jag fick en föreläsning om USA:s inblandning i allt möjligt igår eftermiddag då gamle Anders kom hit för att dricka eftermiddagskaffe.  Så jag fick min dos av världens onska och krig.


Som motvikt ser jag på min vackra lilla blåsippsbukett och luktar på tibasten.


Nu ska jag inte klaga på vädret. Det blåser inte ialla fall och det är huvudsaken. Visserligen är det lite kallt om öronen men det är nog så att det är ungefär som det brukar vara den här tiden på våren. Värmeböljan vi fick i påskas är väl det mer onormala.


Idag väntar nya äventyr. Första till Hammarstrand och handla lite grejor, sedan ett besök hos min moster B och det var alltför länge sedan.

Framåt kvällningen är det dags för meditations-gänget att träffas här hemma hos mig och det är altid lika trevligt för i det gänget vimlar det av de vackraste blommor, både de blygaste violer och de tuffaste kaktusar. En bukett som är helt perfekt och som inte lämnar någon oberörd.


Kan bara kostatera att det är helt underbart att vara pensionär. Det är nu livet verkligen sjunger och jag har både frihet och tid.

 Dagarna är fyllda med nya upplevelser och jag har tid att träffa vänner och skaffa nya bekanta och nya intressen.

 Den som funderar på hur det ska bli när dom inte har något jobb att gå till. Livet är så mycket mer än arbete och allt får en annan dimention när man har tid och slipper skynda, skynda hela tiden.

Jag till och med bakar och att städa är inte heller samma pina. Tänk att få vara utomhus hela dagarna om man vill, ta en tupplur i soffan mitt på dagen och se på film mitt i natten om man vill.  


Dagens ord: Det gäller inte att fylla livet med år utan åren med liv.  

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards