Direktlänk till inlägg 24 oktober 2020

VARFÖR SKA NÅGONTING GÅ BRA

Av Anita - 24 oktober 2020 17:21

 

Här har minsann inte snön tinat bort och imorse var det sex grader kallt och blötsnön hade frusit till. Om jag nu ska säga något positivt, och det vill ju folk att man ska göra, så hade Kinabror anat faan och satt på plogen på fyrhjulingen och plogat lite. Så bra för idag måste jag släpa in en massa ved. Att dra kärran full med ved i backe i djupsnö är inget man längtar efter minsann.


Inte nog med det. Jag ska frakta ner grejor till bakstugan för det är dags att baka tunnbröd.

Då står bilen utanför med ett tjockt lager med hård snö på. Tar fram motorvärmarkabeln men hålet där den ska sitta i bilen är helt igenfruset med is. Där får jag sitta och försöka tina upp det med en värmd grej. Det tog jättelång tid.

Så hittade jag inte kupevärmaren på en gång så jag fick leta. Packade två stora lådor med ved som ska ner till bakstugan och sedan började jag frakta in ved.

 

Det ska bli strömavbrott i två dagar nu och då behövs det ved om man ska få till någon mat. Släpa upp för backen. 

Få ont i ryggen.

En liten paus när Kinabror och Jack kom och vi fikade lite.

 

Så ut och försöka skrapa av bilen det värsta i snöväg och isen satt hårt och jag svor. Jag svär mycket när det är snö


Kinabror hittade en påse med älgben så idag har jag roat mig med att koka en jättebunke med soppa. Massor med grönsaker och kryddor och kastrullen har stått och puttrat hela dagen. Jag gjorde lite kallklimp som vi åt till. 


Det blev väl ganska bra. Kinabror ska komma hit sedan han sett på sport och följa med mig ner till bakstugan. Jag har ju bara sommardäck på bilen och gruvar mig för att köra ner vid bakstugan för fan vet om jag tar mig upp och hem igen. Så illa som det mesta går nu så vet man aldrig.


Nu har isen lagt sig inne vid land och jag tror knappast att det finns hopp om att den går upp igen. Allt är grått, vitt och svart precis som min själ.


En sak till. Igår luktade det apa i huset och jag vet inte vad det var. Visserligen hittade jag några blöta sockar som låg i tvättmaskinen men jag vet inte om det var dom. En rengöringsklamp i tvättmaskinen och lite ättika i badrummet. Idag har det bara luktat köttsoppa i hela huset så jag vet inte.

 

Imorgon blir det tunnbrödbak och det brukar ju vara roligt i alla fall. Det är bara att hoppas på det bättre.


Dagens ord: Man kan alltid hoppas att imorgon blir bättre än idag.



 
 
Ingrid

Ingrid

24 oktober 2020 23:03

Lycka till med tunnbrödspaket!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
Sara

Sara

24 oktober 2020 23:13

Ojj du har visst vinter ! härligt!

http://https://www.lasesmed-norrebro.dk

 
Dunsaluns

Dunsaluns

25 oktober 2020 10:46

Åh! Tunnbrödsbak! Det har jag inte gjort sen jag var tonåring eller i tjugoårsåldern. Så glad att mamma lärde mig i vår uråldriga bagarstuga. Men jag hinner aldrig nu för tiden. Det är ju ett väldans jobb med att sätta stora degar och elda upp värmen i stugan och göra iordning. Jag beundrar ditt arbete. Var försiktig i halkan, men var inte rädd !

http://dunsaluns.bloggplatsen.se

 
Anki

Anki

26 oktober 2020 13:19

En del dagar är det som förgjort ... bra att Kinabror plogat lite snö i alla fall!

http://ankisbildblogg.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Av Anita - Tisdag 5 mars 13:00

  Nästan lika lat som katten har jag varit sista veckan. Kinabror och jag har tittat på skidskytte och det har varit mycket sånt. Jag gillar ju inte sport men just skidskytte och Vasaloppet vill jag titta på.   Vasaloppet föresten är ju något ...

Av Anita - Tisdag 27 feb 10:01

  Nu har jag inte skrivit på ett tag för nu har den tid kommit som kallas för vårvinter Det är nu det är kallt på nätterna och solen börjar värma. Det är nu vi börjar ha folk som kommer hit. Det är då jag har mycket att göra.   Det är nu vi...

Av Anita - Torsdag 22 feb 08:31

  När man nästan gett upp hoppet så kommer en sådan sagolik dag som man glömt att det kan bli fast det är vinter. Bara någon grad kallt. Solsken hela dagen. Fågelkvitter    Måndagen var det tovningskurs och vi har gjort ganska många fåglar....

Av Anita - Söndag 18 feb 09:27

  Nu kommer Kinabrors son med familj, frun, tre barn och två hundar. Kinabror har eldat i sommarstugan. Det lyser välkomnande i alla fönster. Vägen och gårdsplanen är skottad. Vattnet fungerar och brasan är tänd. Älggrytan och potatisen puttra...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards