Direktlänk till inlägg 10 december 2020

PYTT SKIT

Av Anita - 10 december 2020 09:07

 

Jag låg i badkaret som vanligt. Att ligga i badet och läsa har varit en njutning ända sedan jag fick badkar men....

Nu låg jag och läste hemmets journal som vanligt och hittade en artikel om hur njutningsfullt att bli äldre. Någon klok psykolog som gav goda råd om att bejaka gammeldomen. Pytt skit i pannkakan.

Som tex när jag låg i badet. Nu för tiden får jag ha pannlampa och glasögon som immar igen. Det behövde jag inte förut och jag kan tänka mig hur jag ser ut. Inget njutningsfullt i det. Inte känns det så kul att höra att man är den gamla gruppen som är i farosonen för pesten heller. Varje dag hittar jag nytt förfall på kropp och själ. Allt nytt som kommer som jag inte begriper mig på. 


Nya bilen tex som jag har haft i ett år och fortfarande inte lärt mig alla knappar och grejor. Jag hade in den på verkstad för service härom dagen och där rök några tusenlappar. 


Feg blir man också. Jag är rädd att ramla och bryta benen på blankisen och inte har jag vågat åka skridskor än.

Dom råden kan psykologen stoppa upp i ändan.


Det enda positiva med att bli gammal är att man slipper jobba och kan ligga och dra sig på morgon. Ligga och läsa och gosa med katten. Nog om ålder.


Mörkt är det ute men det snöar inte i alla fall. Julgranen står kvar i skogen men det är ingen brådska med den.

 

Annars är det nästan färdigpyntad men iår kommer jag inte att ta ur alla 17 lådorna. Lat och bekväm blir man också på gammeldagarna. 

 

Dom två gamla julbonaderna vill jag i alla fall ha upp. Dom fanns när jag var liten.

 

Köket är klart. Det blir inte bättre än så här.

 

Fönstren är fulla med tomtar och grejor.

 

Sakta ljusnar det lite utanför och en ny dag kommer. En ny dag som man får ta som den kommer.

 

Dagens ord: En sur gammal kärring som jag kan inte ta till sig kloka ord om ålderdomen.

 
 
Göran

Göran

10 december 2020 10:45

Det var minsann ett härligt inlägg. Ditt hem ser ut som ett eldorado för alla retro-fantaster som älskar gamla grejor. Jag har också en hel del men har det inte framme. Tack också för gratulationen på "fejan".
Och det där med att bli äldre... Om man betänker alternativet så ska man väl egentligen vara glad att man blir just äldre. För alternativet vore ju att INTE bli äldre och vad det betyder vet vi ju alla. Då man flyttar till en etta med jordvärme utan utsikt! Att leva utan att åldras är ju dessvärre omöjligt. Tills de hittar på krumelurpiller som i Pippi-Långstrump-böckerna...

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

10 december 2020 19:07

Det funkar inte att tala om för folk, oavsett ålder, vad de ska tycka är roligt eller fint. Det måste man själv känna efter vad det är och vad man tycker om. Men kan man hitta ljuspunkter i sitt liv så är det ju bra. Det kan du och en del av det är allt fint julpynt som gör ditt hem så juligt och mysigt nu :D

http://ibod11.com

 
Anki

Anki

11 december 2020 09:05

Kan bara hålla med ... att bli gammal är inte kul!
Du har i alla fall väldigt julfint och mysigt hos dig!

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
Ingrid

Ingrid

11 december 2020 13:25

Inte är det roligt att bli gammal. Jag håller helt med dig, men ändå vill jag hänga med ett tag till och då får man ju finna sig i att ork och förmågor sinar.
Du har så julpyntat och fint och jag har startat lite lätt i dag med att ta fram lilla bordsgranen och mammas gamla tomte.
Ha en fin fredag och tack för julkortet!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
Åke

Åke

12 december 2020 11:56

Kloka ord om ålderdomen!?!? ...vad ska du lära dig mer ;) Julgranen kvar i skogen: Har du sett ut den då? När jag köpte denna tomt för 30 år sedan lovade bonden julgran osv... men inte hur många år faktiskt. Jag oh min lilla dotter gick alltid ut och spanande i den stora skogen på lämplig gran varje år innan snön kom. Jag tror hon kommer att minnas det för livet. Här i veckan pratade jag med en Hammarstrandsbo G. Klint om drönare...

http://www.nacka144.se

Anita

12 december 2020 16:13

Jag har sett ut granen för länge sedan. Eftersom jag bor i skogen så är det rätt enkelt. G Klint känner jag. Han jobbade på banken förut

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

12 december 2020 13:17

Vad julfint du har det!
Det finns för- och nackdelar med att bli äldre. Främst är motsatsen till att bli äldre det värsta tänkbara. Kroppen säjer ifrån och hjärnan också ibland, men man slipper jobba och alla måsten och kan be om hjälp för att man inte klarar av det p g a åldern, antingen man behöver det eller inte.
Sköt om dig!

http://lenaiwales.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards