Direktlänk till inlägg 6 juni 2023

SONEN FOR OCH GÖKEN GOL

Av Anita - 6 juni 2023 06:40

 

Sonen har varit här över en vecka och det har blåst hela tiden. Mina blommor står i växthuset och har inte kunnat planteras utomhus för blåsten har förstört. Roligt i alla fall att ha Sonen här och vakna varje morgon till att inte vara ensam i huset. Alltid trevligt att ha sällskap.


 

Vi har vandrat med hunden Jack i skogarna och stött på både det ena och det andra. Som tex den här fula draken som gapar efter mat.

 

Så i söndags började det vara lite livat i byn. Då kom Kinabror hem från Skåne och oj så glad Jack blev då.


Så kom TuppOla med Sambo och hälsade på och vi blev sittande inomhus i värmen. 


Borta hos Sundsvallsborna hade alla kommit till och med mamma Solveig. Jag och Sonen blev sittande utanför deras sommarstuga och drack kaffe och pratade och där i lä av skogen gick det att vara ute om man bara hade lite varma kläder på sig.


 

Min ek börjar knoppas lite sakta och det är faktiskt grönt ute.

 

Nere hos AMV och Gubben blommar det i alla fall.

 

Stationsblomman kallar vi den och jag har glömt vad den egentligen heter. Minnet börjar bli sämre och det är väl gammeldomen som sätter in.


Igår hade vi hade besök av Broder B:s fru och så dom två gulliga småbarnen och igår kväll var vi bort till dom hela gänget och fikade. Nu rör det på sig.


Så kommer det då den här morgonen när Sonen ska köra tillbaka till Skåne.

 

Tidig morgon dricker vi kaffe.

Tidig morgon har det inte börjat blåsa än.


Det är då vi hör den. Göken. Första gången. Kan ju tänkas att den har hoat förut men hur ska man höra det när det stormar och viner överallt. Nu i den lugna morgonen kan man höra fåglarna kvittra. Ser förödelsen utomhus. Trasten som skitit ner alla trädgårdsmöbler. Hinkar och stolar och lite av varje som ligger utspridda när vinden varit framme och förstört.


Nu kanske det går att börja sätta ut blommorna och blomlådor och allt som ska till för att göra sommar och paradiset Fisksjön ska väl äntligen börja visa sin bästa sida hoppas jag. 


Idag är det nationaldagen och Broder B och jag ska åka på Kälarnedagen en sväng och träffa lite bekanta och kanske köpa en och annan lott och lite sånt.


Dagens ord: Göken gal i Öster. Östergök är tröstergök.

 
 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

6 juni 2023 20:30

Ja, oj vad det har blåst ett tag nu men kanske är det på gång att bli en ändring. Det är synd att din son hade blåst hela tiden men han vet ju hur jämtlandsvädret kan vara. Vi får hoppas på finare dagar resten av sommaren. Kul att det börjar bli lite liv och rörelse hos dig igen :D

http://ibod11.com

 
Soldansaren

Soldansaren

7 juni 2023 10:48

Hoppas att sonen hade medvind på hemvägen i alla fall.

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Göran

Göran

8 juni 2023 16:26

Läste just att Stora COOP i Östersund fått in ett parti surströmming. Visserligen "bara" Röda ulven men nog skulle det kunna duga också. Tänkte berätta utifall du eller nån du känner vill bunkra upp lite. För mig är det lite för långt att åka. Men hade det varit i Härnösand hade jag kanske åkt

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Lördag 27 april 18:57

  När jag tittar ut och ser hur det snöat inatt blev jag först förbannad men sedan tänkte jag att det här är väl den snö som ska ta bort den gamla snön kanske.  Jag väntar ju på att Sonen och hans Fjälla ska komma. Dom åker från Skåne idag men l...

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards