Direktlänk till inlägg 2 januari 2024

NYTT ÅR

Av Anita - Tisdag 2 jan 12:17

 

Ett lugnt firande med två av mina bröder och deras kvinnor. Två hundar och en katt och en massa god mat.

Inga raketer eller smällare här inte och jag tror inte att det var några på långt håll heller. Det finns vissa fördelar med att på i skogen långt ifrån blixtar och dunder. En lisa för hundar i alla fall.

 

Annars var jag ute och försökte få upp dörrarna för att få ut snöslungan och till slut gick det. Förstås körde jag fast och tur att Broder B var här och hjälpte mig. Det har varit ganska skaplig temperatur några dagar inte över 20 grader kallt i alla fall. Jag fryser ändå och eldar.


I söndags morse lyssnade jag på radion innan jag klev upp som jag brukar göra ibland. Tyvärr var det det där programmet när psykologer pratar med dom som har frågor om barnen och problem med dom.


Då var det en kvinna som berättade att hon sa till dom på dagis och släkt och bekanta att dom inte fick berömma dottern. Hon hade tanken att om hon fick beröm när hon gjorde något skulle hon tänka att hon inte  dög om hon inte lyckats göra något riktigt bra. Därför skulle hon inte ha beröm. 


Nog blev jag förvånad. Ännu mer när psykologerna höll med.

Är vi tillbaka i 50-talet nu då. Då skulle man inte berömma barn för någonting för då kunde man bli högfärdig eller nåt.


Så jag minns inte att jag fick beröm.

Däremot minns jag en gammelfaster som sa till min pappa att det var synd om honom som hade en så ful dotter. Det var jag och nog trodde jag det i hela min barndom. Att jag var ful. Ingen hade ju sagt något annat. Jag var rätt duktig i skolan och kom hem med fina betyg men ingen brydde sig om det. Vet inte ens om dom läste betygen.

 

Minns den enda som gav mig beröm och det var vår småskollärinna som berömde mig för mina teckningar.


Jag tänker som så att om jag fått beröm när jag var liten skulle jag nog ha fått betydligt bättre självförtroende än vad jag fick. Att gå omkring och tycka att man inte dög och inte var nog bra för att ingen sa någonsin något bra. Så var det den tiden. Hoppas att det inte kommer tillbaka. Vilka konstiga sätt att tänka.


Beröm kan man aldrig få nog av tycker jag.  Att tala om att någon gör något  bra och att visa att man är stolt över sina barn kan väl aldrig vara fel. Samma med arbetskamrater. Skäll är så lätt att ge men att ge beröm sitter hårt inne.


 

Så hoppas jag att nya året blir fullt med beröm för alla barn och för alla vuxna också även om några psykologer säger att det är fel Ett gott nytt år till er alla och iår låter jag bli att skriva om året som var för det var ett deppigt år och inte mycket att skriva om. 


Dagens ord: Inga nyårslöften ger jag utan det får bli som det blir bara det blir bättre än år 2023 ett dåligt år för hela världen.

 
 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

Tisdag 2 jan 17:34

Det låter som en fin nyårsafton och vad bra att hundarna och alla vilda djur slapp bli skrämda av raketer.
Det här med beröm är lite knepigt. Det gäller att inte bara ge beröm för prestationer utan även för mindre saker, som hur man är mot andra tex. Jag har alltid berömt mina barn i tid och otid men nu har jag förstått att barn som bara får beröm just när de har presterat tror att de bara duger när de gör det. Jag tror inte heller på att man ska sluta berömma barn. Men kanske måste man komma ihåg att oftare berömma vid tillfällen som man kanske inte tänker på bör berömmas. Jag läste en artikel om hur barn som har fått höra att de kan göra och bli vad de vill trodde på det och blev arga och bittra när de sedan insåg att det inte stämde. Så kanske lite mer realistiskt beröm vore bra. Svårt för man vill ju höja sina barn till skyarna.

http://ibod11.com

 
Ingen bild

Liselotte

Tisdag 2 jan 18:38

Helt ofattbart hur man kan säga att ett barn är fult!! Jag minns när min fd svärmors bror och hans fru fått sitt andra barn och hon sa: "J (den förstfödda är ju såååå söt, men tänk vad tragiskt att A (den nyfödda) är så ful, hon är lika ful som sin mamma".
Jag trodde knappt mina öron och jag blev så illa berörd, men vågade inte kommentera svärmor ung som jag var då. Idag hade jag talat om för henne exakt vad jag tycker!
PS. Du var ju jättesöt på fotot! Och, det finns inga fula barn, men tyvärr finns det dumma vuxna!

 
Göran

Göran

Tisdag 2 jan 23:04

När jag växte upp fick vi lära oss att vi skulle respektera vuxna och särskilt då de äldre. Fast många vuxna gjorde inte mycket för att förtjäna den respekten. Minns hur jag hatade då föräldrarna berättade för släkt och vänner om nåt jag sagt eller gjort som lät lite tokigt. Barn gör ju sånt hela tiden. Och jag tyckte inte om att de skrattade åt mig utan att jag själv försökt vara rolig.
Idag finns ett annat medvetande hos vuxna om hur barn upplever beröm och kritik. Ändå finns det förstås många vuxna som inte respekterar det. Jag har själv försökt att ha som ledstjärna att respekten från mina barn måste jag förtjäna och jag hoppas att ingen av dem bär på negativa minnen som jag är ansvarig för från barndomsåren.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

 
Doodle Jump

Doodle Jump

Onsdag 3 jan 05:25

Du var ju jättesöt på fotot! Och, det finns inga fula barn, men tyvärr finns det dumma vuxna

http://https://doodlegames.io/doodle-jump

 
Soldansare

Soldansare

Onsdag 3 jan 20:48

Du var så söt som barn (också). Klart barn ska ha beröm, inte kan det göra någon skada. Motsatsen däremot.
Min pappa var av den där generationen män som aldrig berömde men gärna berättade vad som var fel. Till min mamma kunde han säga att jag gjort något bra, men aldrig direkt till mig. Jag har aldrig förstått hur det kan vara lättare att säga sånt som gör någon ledsen än något som gör någon glad.

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Oneinamillion

Oneinamillion

Fredag 5 jan 10:52

Det var något av det dummeste och mest elaka, att säga något sådant till ett barn. Men jag känner det tyvärr alltför väl. Min egen mamma sa det också till mig, och vad jag än gjorde, så var det inte bra nog, det kunde alltid vara bättre. Det har tagit mig många år, och terapitimmar, att lyckas bygga upp någon sorts sjalvvarde och självkansla..
Fy för snö och kyla, Önskar dig värme och Ett Godt nytår.
Varm Kram

http://www.sarplaninac.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

Lördag 6 jan 08:44

De var de dummaste jag hört! jag har alltid överöst alla jag känner med beröm & uppmuntran & positivitet! & vad jag vet har ingen mått dåligt av det hi hi :)
Samma lika har jag fått hemifrån & våra barn detsamma!
Du är fantastiskt & underbar! så de då härliga människa!! *hjärta*
Varm kram *hjärta*

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
facebook accounts boost like

facebook accounts boost like

Onsdag 17 jan 12:34

Carry on the great operate, My spouse and i go through number of blogposts for this site along with I do think that your particular world wide web web site can be true exciting and possesses acquired encircles involving amazing data.

http://https://boost-like.com/category/facebook-services

 
UFABETแทงบอลผ่านมือ

UFABETแทงบอลผ่านมือ

Onsdag 24 jan 09:26

Thank you for another great article. Where else could anyone get that kind of information in such a perfect way of writing? I have a presentation next week, and I am on the look for such information.UFABETแทงบอลผ่านมือถือตรงเว็บแม่ https://mhg-uk.com/ufabetแทงบอลผ่านมือถือตรงเว็บแม่/

http://https://mhg-uk.com/ufabetแทงบอลผ่านมือถือตรงเว็บแม

 
burrito craft

burrito craft

Måndag 11 mars 10:40

Your brothers and their partners, two dogs, and a cat seemed to make your celebration quiet and fun. No fireworks or loud noises created a peaceful setting for the pets. Your story shows the joy of spending time in nature, away from the rush and bustle, where even difficult tasks like freeing a snowblower become bonding moments. Your reflection on the radio show about complimenting children raises questions about how language and upbringing affect self-perception. Your perseverance shows you can overcome childhood fears and appreciate your beauty. Thanks for sharing your story and emphasizing the significance of self-worth and positivism in children and adults.

http://burrito-craft.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards