Direktlänk till inlägg 13 december 2020

DET KUNDE VARA VÄRRE

Av Anita - 13 december 2020 08:04

 

Visst kunde det vara värre men det kunde vara bättre också.

Visst är det lagom med snö och bara någon grad kallt och ingen blåst. Visserligen blir det aldrig ljust men i alla fall.

Det är luciamorgon och jag kliver upp för att se på tv och firandet. I år från Jukasjärvi och utomhus.

 

Sätter mig i soffan efter att jag kokat kaffe och tänt i braskaminen. Tänt lite ljus. Visserligen har jag inga lussekatter men en pepparkaka plockar jag fram.

 

Mina små lucior är väl det närmaste jag kommer idag. Annat var det förr.


Lucian och tärnorna på tv är så vackra med sina släta ansikten och tjocka fina hår och sjunger fint gör dom också.

Minnen sköljer över mig.

 

Det var lussande varje år. Redan när Sonen var en söt liten plutt gick vi i granngårdarna och lussade med kaffe och pepparkakor.

Jag har inga minnen från luciafirande när jag gick i skolan. Var nog aldrig lucia men visst var man tärna.

 

Här lussar vi hos Ragnar. Det hus som Mustachen fick ärva. Nu är han borta och i huset bor holländarna. Allt ändras.

 

Sven och Rut Väst i gålan är också borta sedan länge och de vackra huset är bara sommarställe nu mera. Minnen av de snälla och rara människorna lever kvar. 

 

Klart att vi lussade på jobbet också och det var riktigt roligt och lyste upp tristessen. Allt är borta där också nu. Inte ens lokalen finns kvar. 

 

Även senare har jag lussat för de män som levt med mig och även det har ju upphört nu och dom är försvunna åt alla möjliga håll. Jag har knallat upp i sovrummet med brinnande ljus i hår och fika på säng. Jag har i alla fall inte plågat dom med att sjunga så det är inte därför ingen av dom finns kvar.


Nog om det. Allt förändras och det var mycket som var bättre förr men jag må ju erkänna att vädret har varit bra utan just någon snö och ingen kyla. Det var varit luciamorgnar som det var minus 30 grader också. 


Så det har kunnat vara värre men också bättre. Folk säger alltid att det kunde bara värre och jag har aldrig hittat någon tröst i det. Ingen säger att det kunde vara bättre och när folk frågar hur det är så svarar det alltid bra eller fint.

En gammal jobbarkompis som ganska ofta mådde skit svarade " huvudet upp och fötterna ner". Det tyckte jag var ett bra svar. Folk frågar inte hur man mår för att få svaret att man mår skit. Varför man frågar vet jag inte.


Jag mår i alla fall inte skit fast det kunde vara bättre. Men jag tog mig till att ta fram det gamla rullrånjärnet och började med det kletiga jobbet att göra rullrån.

 

Det rinner smör runt om och ryker och dom första blir alltid brända men några skapliga fick jag till i alla fall. Jag kan ju inte baka egentligen. Det var min mamma och farmor som var dom bästa bakarna. Jag åt mest degen men jag är en mästare på att göra pepparkakshus men även det är en tid som för evigt är försvunnen.

 

 

Det var nog mer än 10 år som jag gjorde en massa hus men ritningarna är kvar om jag skulle drabbas av någon lust men det är inte kul att göra sånt ensam. Ibland blev det en hel by med hus. Dom här har jag fått hjälp med garnering av lite olika barn som hjälpte till.


Så börjar det ljusna lite ute, bara lite men i alla fall en aning. Ha nu en fin lucia och jag hoppas att någon av er åtminstone får besök av någon lucia.


Dagens ord: Det kunde vara värre men det kunde också vara bättre.




 
 
Ingrid

Ingrid

13 december 2020 11:17

Jag fick inte heller vara Lucia. Är man liten och mörk platsar man inte, men jag sjöng bra, så jag var med i Luciatåg många år när jag gick i skolan.
Här har vi inte sett till någon snö alls och så kan det gärna få bli, men det här gråa trista vädret tär på humöret. Vi har inte haft en enda soltimme på hela december och så ser det ut att förbli. Ingen ändring är i sikte.
Hoppas att du har en fin Luciadag. Jag var också uppe och tittade på tv och jag tycker att det var väldigt fint och stämningsfullt.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
Soldansaren

Soldansaren

13 december 2020 13:45

Vilka härliga luciaminnen. Jag sjöng i kör i många år och vi åkte runt till olika äldreboenden och lossade och det var verkligen roligt. Numera är det inget speciellt med den här dagen och det är ju trist. Ha i alla fall en skön Lucia!

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Anki

Anki

13 december 2020 14:04

Roliga minnesbilder från då det begav sig!
Jag var Lucia en gång, men tärna många gånger :)
Ha en fin fortsättning på denna söndag!

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

13 december 2020 16:52

Fina bilder och härliga minnen från Lucia förr i tiden. Jag saknar också alla fina luciafiranden jag har varit med om. Både från min egen barndom och ännu mer från mina barns skoltid. Vackraste sångerna hörde jag när min yngsta gick musikklass på gymnasiet men barn i förskolan är otroligt charmiga när de lussar :D
Det verkar inte bli så mycket mer snö och inte mycket kallare heller så du kan nog fortsätta att vara nöjd. Som du vet vill jag gärna ha lite mer snö så vi får väl se vem av oss som får som vi vill.

http://ibod11.com

 
Åke

Åke

15 december 2020 20:41

Vilka underbara fina minnen du radar upp. Talande bilder får du också till. 20 grader kallt kan inte ha varit någon höjdare, det var väl nästan så att glöggen frö va?

http://www.nacka144.se

 
Kraka

Kraka

16 december 2020 00:00

Visst är det sorgligt med alla som är borta. Tiderna förändras.
I skolan var det bara de riktigt snygga tjejerna som fick vara Lucia. Men jag har varit Lucia som vuxen eftersom jag haft långt hår, men mörkt.
Rullrån är allt bra gott!

http://https://kraka.moah.se

 
Göran

Göran

16 december 2020 10:24

Utanför Willys här i stan sitter det varje dag nu en dam som säljer just rullrån och jag har för mig att hon tar typ en femma styck för dem. Kanske du ska baka och sälja och tjäna ihop lite extrapengar? Själv har jag fått en tvåliters glassbytta med hembakade rullrån som jag ska försöka låta bli fram till jul.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

 
TantGlad

TantGlad

16 december 2020 13:12

Besöker alltför sällan din braiga och härliga blogg. Även om du skriver om både glädjen och ibland lite tråkigare saker (mest roliga) så gör du det med glimten i ögonvrån. Här inne får man ALLDRIG det tråkigt.
Jo...annat var det förr på jularna, men då var det så mycket MER JUL åxo. Mindre julpynt och mer jul. Tja..konstiga tider vi lever i dag . Mysiga bilder visar du. Fin på bilderna är du . Kram från mig du härliga

http://TantGlad.bloggo.nu

 
Anneli

Anneli

17 december 2020 00:07

Oh så mycket gott o vilka fina bilder.
Här har vi inget snö,, det bara duggar eller så regnar det o det är så jobbigt när jag tar mina promenader.
Hoppas det är bra med dig. Var rädd om dig kramar ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards