Alla inlägg den 15 oktober 2009

Av Anita - 15 oktober 2009 18:24

                                                  


                                                  


Som jag berättat så har jag bestämt mig för att gå i pension när jag fyllt 62 år.

Det går en massa rykten om att man ska ta ut den vid 62 år och en månad, eller 62 och 2 mån och lite annat.


När facket inbjörd till info om pensioner i Östersund for jag dit trots rädsla för halka.


Tror ni att jag blev klokare? ....Mitt motto: Livet ska vara lätt att leva gäller då inte för att få pension i förväg.

Vanliga pensionen från försäkringskassan var väl rätt enkelt men resten :

ITP 1 ITP 2 ITPT SPV! Alla med olika regler och pengarna är tydligen placerade på olika banken och försäkringsbolag.


Gula kuvert och röda kuvert och faan och hans mormor! Collectum och Allecta.

För att man ska få ut pensionen ska man ansöka hos dom olika bolagen och inte fasen vet jag vart jag hör och inte har jag kvar en massa gamla brev heller.


Jag river mitt hår och vrider mina händer. Måste hem och rota i gamla papper.


Får snart ändra mitt motto till: Det är kompicerat att leva och snart kan det kvitta.

 Byråkratin i det här landet är otroligt. Varför kan man inte söka alltsammans hos Allecta när dom ändå vet? Borde finnas någon som kunde hjälpa till att söka reda på och hjälpa en hitta det man har rätt till.'


Facket lyckades ju bara göra det ändå mer virrigt i huvudknoppen.

Nåja, det är bra många månader kvar.

 Juli nästa år då väntar fattigdomen och friheten på mig bakom knuten.  


Annars har det här varit en väldigt bra dag. Faanskapet har satt upp min takstege! Jo det är sant. Jag har ju bara väntat sedan i april och nu var det gjort på en halvtimme. Hurra hurra. Nu behöver jag inte gruva mig för att sotarn ska komma och att jag inte ska få sotat och att huset ska brinna upp och att jag inte ska få tillbaka något på försäkringen. Eftersom jag är en sån inbiten pessimist så har jag ju målat upp det värsta senariet framför mig.


Dessutom är det plusgrader idag och snön är borta överallt utom på Fisksjövägen där den blivit is istället.

Det har frusit på sjön men nu har det börjat blåsa så det kvittar och plingar och låter när isen går sönder och kommer in mot land.


Dagens ord får nog bli två stycken och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Frihet får jag när jag slutar att jobba men har man inga pengar kan man inte göra så mycket med friheten.


 Eller hur man än vänder sig har man ändan bak.


Det enda pengar ger dig är friheten att inte behöva oroa dig för pengar.


Att leva är inte nog. Solsken, frihet och en liten blomma måsta man också ha.   


                                                  


       

                                                  


              



Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards