Alla inlägg den 14 oktober 2009

Av Anita - 14 oktober 2009 09:55




  


Vissa saker i mitt liv har alltid funnits. Badstrandsrundan är en sådan. Där har vi alltid gått nästan alla dagar när det varit snöfritt.


När man behövt lite luft. När man gått för att sola vid sandstranden. När man gått för att grilla korv i fina sommarkvällar. När man vill gå en liten tur med hunden eller katten. När man varit ledsen och ville vara i fred. Så många tårar har fallit på den här stigen. Så många glada skratt har klingat.


Där har vi haft tipsrundor Där har vi letat efter tomten. Dom gamla som inte orkar gå så långt har i alla fall orkat gå badstrandrundan.


Katten Oskar och jag har vår egen lilla procedur nästan varje kväll.

Ner för backen och ner till bryggan. Iväg mot badstranden efter stigen på strandkanten. Oskar rusar före och klättrar upp i en tall. Hoppar ner på mig när jag kommer förbi och jamar allt han kan. Då ska jag bli rädd och säga: Oj oj så rädd jag blir. Iväg upp i nästa tall och samma sak igen. Vid det laget är vi framme vid sandstranden och jag korpar i myggdiket och Oskar skiter i sanden.


Så går vi på en stig bort från sjön. Vänster sida myggdiket med paddor, kopparorm och sländor. På höger sida ett kalhygge där vi ibland kan se älgar rådjur och tranor. Ny attack av Oskar och vi är uppe vid häbret och landsvägen och har bara en liten bit hem.


Den här rundan tar inte lång stund men det finns många skatter att finna efter vägen. Skatter och roliga lekar. Att pinka ikapp på pinkstenen och se hur långt man når ute i vattnet var en vanligt förkommande lek. (obs jag deltog inte i den)


Plocka Hjorttron. Blåbär, kråkbär (utmärkta att färga garn med)och hundbollar (odon på svenska) Dom är rika på pektin och kan med fördel blandas i blaskig sylt eller gele


 På hösten kan man plocka lingon. Ljung finns det som man kan göra fina kransar av  till gravarna. Björklöv till bastukvistar förstås. Enbär till julens prydnader och bären till älgkött. Vackra linneor att lukta på. Kråkblomter att torka till eterneller.

 Drivved att göra grejor av. Vackra stenar. Jag vad allt ger inte modern natur till mig på bara min lilla bit av världen.


En liten badstrandsrunda. Ganska fantastiskt tycker ni inte eller är det jag som begär lite av livet.


Nu när det helt plötsligt blivit så kallt så man gruvar sig att gå ut väntar katten Oskar innanför dörren och ger sig inte förrän vi har gjort vår vanliga runda. I viss mån är han precis som en hund.

Ok vi går väl då. Häng med vet jag.


                                                    

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards